Podlaskie otrzyma 48 mln euro na kolej regionalną

208 mln euro w latach 2014-20 z UE ma być wydanych w Podlaskiem z Regionalnego Programu Operacyjnego na inwestycje na drogach wojewódzkich i na potrzeby kolei regionalnej - poinformował marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński przed konsultacjami na temat planu transportowego regionu. 160 mln euro z tej kwoty trafi na drogi, 48 mln euro na kolej regionalną: rewitalizację infrastruktury torów, dworce. 
Dzisiaj w Białymstoku rozpoczął się cykl konsultacji nad Regionalnym Planem Transportowym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, który określa potrzeby i cele w tym zakresie, precyzuje zagrożenia i wskazuje szanse. Plan będzie podstawą do wydatkowania pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego na ten cel, ale też z innych źródeł i programów centralnych, z których zamierza korzystać region. Plan przygotował zespół ekspertów z Instytutu Geografii i Przestrzennego Planowania PAN. Plan będzie zatwierdzała Komisja Europejska. Dokument wyznacza kierunki rozwoju transportu w regionie. Marszałek Jerzy Leszczyński powiedział we wtorek dziennikarzom, że kluczowym celem, który ma być zrealizowany dzięki planowanym inwestycjom, ma być większa dostępność komunikacyjna ze wszystkich miast powiatowych do stolicy województwa - Białegostoku. Zaznaczył, że to kontynuacja już prowadzonych przez samorząd województwa licznych inwestycji na drogach wojewódzkich z wykorzystaniem unijnych pieniędzy z RPO na lata 2007-2013. Marszałek powiedział, że jak tylko plan zaakceptuje Komisja Europejska, będą uruchamiane konkursy, być może pierwszy jeszcze w 2016 r. W regionie jest 8 dróg krajowych, 32 drogi wojewódzkie. Jest 108 km dwutorowej linii kolejowej i 676 linii jednotorowej, 18,5 proc. linii nie jest eksploatowanych. Z danych zawartych w planie wynika m.in, że 41 proc. dróg wojewódzkich jest w stanie złym i bardzo złym. Najlepiej dostępy komunikacyjnie jest Białystok. Główny ruch na drogach zależy od lokalizacji miejsc pracy. Największy ruch tranzytowy odbywa się po drogach S8 Warszawa-Białystok, której budowa trwa i ma być zakończona w 2018 r. oraz po planowanej drodze S 61 Via Baltica do granicy z Litwą od Warszawy przez Łomżę. Źródło: Inforail

Komentarze