Przewozy intermodalne mają być koncentrowane w Świnoujściu


Obecnie w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przeładunki z udziałem transportu kolejowego stanowią blisko 50% – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Dodatkowo zachodniopomorski port szacuje wzrost przewozów intermodalnych w następnych latach. W obsłudze kolejowej zespołu portów morskich Szczecin i Świnoujście kluczowe znaczenie mają przede wszystkim krajowe magistrale kolejowe przebiegające w układzie północ-południe wchodzące w skład międzynarodowych ciągów komunikacyjnych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i objętych europejskimi umowami AGC i AGTC, a więc magistrale kolejowe E-59 i CE-59 – mówi Monika Woźniak-Lewandowska. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zauważa korzyści płynące z rozwijania infrastruktury kolejowej. Jednak do jego rozwoju niezbędne są odpowiednie inwestycje. – Transport kolejowy należy do najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportowych. Jednak obecnie z uwagi na słaby stan infrastruktury kolejowej „nadodrzanka” stanowi wąskie gardło w dostępie do naszych portów – komentuje przedstawicielka ZMPSiŚ. – Z tego względu transport kołowy wygrywa biorąc pod uwagę czas i koszt transportu. Przewozy intermodalne mają być koncentrowane w Świnoujściu, a dokładnie w znajdującym się tam terminalu promowym. – Obecnie nie jesteśmy zadowoleni z wolumenu tych operacji, stąd przy wsparciu środków z unijnego programu CEF realizować będziemy projekt rozbudowy terminalu promowego właśnie w kierunku intermiodalnym – komentuje przedstawicielka ZMPSiŚ. – Będzie to kolejny krok mający na celu wzmocnienie funkcji intermodalnych w Świnoujściu w ramach Autostrady Morskiej Świnoujście – Trelleborg. Zakładana inwestycja ma przynieść efekt w postaci przystosowania infrastruktury do obsługi tego rodzaju transportu, w tym obsługi promów o długości 265m, a także statków pasażerskich o podobnych parametrach – dodaje. Na realizacji inwestycji ma skorzystać także infrastruktura kolejowa. – W ramach projektu zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie wybudowana nowa rampa, będzie przebudowana galeria pasażerska oraz zostanie zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy, tj. dwa wózki wysokiego składowania typu reach stacker i cztery ciągniki siodłowe. Roboty budowlane rozpoczną się w 2017 roku. Efektami realizacji projektu po stronie polskiej będzie wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w Terminalu Promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w 2020 roku. Szacujemy, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie – mówi Monika Woźniak-Lewandoska. Źródło: Rynek Infrastruktury

Komentarze