UTK ostrzega przewoźników w sprawie spalinowych pociągów Pesy

Pociąg spalinowy SA134
Urząd Transportu Kolejowego opublikował alert bezpieczeństwa w sprawie wózków 37AN stosowanych w niemal setce spalinowych pociągów Pesy. W kilkunastu z nich pojawiły się pęknięcia ram, dlatego urząd zaleca uważne oględziny tych elementów. Nie będzie natomiast wycofywał pojazdów z eksploatacji. Przypomnijmy: w grudniu na Opolszczyźnie wykoleił się pojazd SA134 z numerem 011. Pękła w nim rama jednego z wózków i to właśnie było przyczyną wypadnięcia pociągu z szyn. Z tego powodu wyłączono z eksploatacji wszystkie pojazdy tego typu na Opolszczyźnie a niedawno – jeszcze dwa na Dolnym Śląsku. Producent pojazdu – Pesa Bydgoszcz – w porozumieniu z przewoźnikami zdecydował o przeprowadzeniu przeglądu wszystkich spalinowych zespołów trakcyjnych, w który zastosowano wózki toczne tego samego typu 37AN. Przeglądy takie odbywają się co 14 dni, o czym pisaliśmy w tym miejscu. Jednocześnie – na zlecenie producenta – instytuty badawcze dokonały ponownej analizy wyników i dokumentacji wcześniejszych badań, które potwierdziły poprawność konstrukcji i budowy ram wózków. Nieoficjalnie wiadomo, że zajmujący się bezpieczeństwem Urząd Transportu Kolejowego nie wykluczał nakazu wycofania wszystkich pojazdów z tym typem wózka. Sparaliżowałoby to przewozy w dużej skali, bo to łącznie 95 użytkowanych przez Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie czy Arrivę pojazdów. Po dwukrotnym sprawdzeniu wszystkich pojazdów Pesa wraz z przewoźnikami wyłączyła z eksploatacji 14 z nich (łącznie z tymi, w przypadku których było tylko podejrzenie uszkodzenia). Po kontrolach i wyjaśnieniach złożonych przez Pesę, urząd ograniczył się do opublikowania alertu bezpieczeństwa w Systemie Informacji Bezpieczeństwa (SIS), zarządzanym przez Europejską Agencję Kolejową. To stosunkowo rzadko stosowane rozwiązanie – w zeszłym roku europejskie władze bezpieczeństwa opublikowały sześć alertów, w tym jeden z Polski (dotyczył niezgodnych z normą obręczy kół bosych). Alert UTK w sprawie ram wózków tocznych 37AN informuje o 14 przypadkach stwierdzenia pęknięć ram. UTK nie sugeruje jednak przewoźnikom wyłączenia pojazdów z ruchu, a jedynie „uwagę podczas oględzin pod kątem możliwych pęknięć”. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zaleca niezwłocznie powiadomić o tym producenta. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze