W 2015 r. Koleje Śląskie przewiozły niecałe 16 mln pasażerów

W 2015 r. Koleje Śląskie przewiozły niecałe 16 mln pasażerów, natomiast SKM Warszawa przewiozła ponad 25 mln osób a trójmiejska PKP SKM ponad 37 mln pasażerów. Tymczasem linie kolejowe na terenie aglomeracji śląskiej przebiegają przez tereny silnie zurbanizowane zamieszkałe przez ponad 2 mln osób. Można zatem przypuszczać, że potencjał kolei aglomeracyjnej na Śląsku nie jest wykorzystywany. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Dużym problemem kolei na Górnym Śląsku jest zły stan infrastruktury. Na wielu odcinkach obowiązują ograniczenia do 40 a niekiedy nawet do 20 km/h. Przy takiej prędkości pociąg nie może konkurować z transportem drogowym wykorzystującym dobrze rozwiniętą i stale rozbudowywaną sieć dróg ekspresowych, która oplata miasta konurbacji. Polskie Linie Kolejowe zapewniają że planują modernizację kluczowych linii kolejowych w tym regionie. 
W obecnej perspektywie realizowane będą projekty mające na celu poprawę parametrów technicznych linii i likwidowanie ograniczeń prędkości dla transportu towarowego i pasażerskiego w rejonie Górnego Śląska. Do realizacji tego celu przyczyniają się inwestycje finansowane z CEF i POIiŚ, których łączny koszt wynosi 5,7 mld zł. Prace modernizacyjne wykonywane będą na ważnych śląskich liniach kolejowych tj.: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice, linia kolejowa E 30 na odc. Kędzierzyn Koźle– Opole Zachodnie, linia E30 na odc. Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy, oraz na liniach na odcinkach: Gliwice – Oświęcim, Chybie – Nędza/Turze, Dorota – Mysłowice Brzezinka czy Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. W ramach zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowej Chorzów Batory - Tczew, odcinek: Bydgoszcz Główna - Zduńska Wola - Chorzów Batory” rozpoczęta została realizacja zadania pn. „Rewitalizacja toru nr 2 na odcinku Tarnowskie Góry - Kalety, przebudowa stacji Boronów oraz przebudowa rozjazdów w stacji Tarnowskie Góry”. Jednakże znacznie ważniejszy dla kolei aglomeracyjnych jest odcinek Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów Batory – Katowice. Linia ta przebiega przez obszary miejskie zamieszkałe przez ponad 500 tys. ludzi, a przystanki Bytom, Chorzów Miast czy Chorzów Batory mają dogodną lokalizację. Na tej linii mogłaby kursować szybka kolej miejska na zawór trójmiejskiej SKM. Jednakże obecnie odcinek Chorzów Miasto – Chorzów Stary jest w stanie agonalnym, a oferta Kolei Śląskich nie zachęca do korzystania z pociągów jako środku dojazdu do szkoły czy pracy. Modernizacja tego fragmentu planowana jest w ramach projektu szybkiej kolei do Pyrzowic. Kolejną inwestycją jest przebudowa stacji Gliwice – zadanie to obejmuje kompleksową przebudowę układu torowego stacji, sieci trakcyjnej, przebudowę peronów, przejść pod torami, zabudowę zadaszenia stacji oraz roboty z branży sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie robót przewidziane jest w II kwartale 2016 roku. - Efektem tych prac będzie nowa jakość obsługi podróżnych na stacji Gliwice. Perony wyposażone w schody ruchome, platformy dźwigowe dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, mała architektura, nagłośnienie, informacja wizualna i monitoring stacji zapewnią podróżnym komfort i bezpieczeństwo – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze