Władze podkarpacia dążą do utworzenia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

Władze województwa podkarpackiego konsekwentnie dążą do utworzenia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Przedsięwzięcie obejmuje prace infrastrukturalne, pozyskanie taboru wraz z zapleczem technicznym oraz integrację różnych środków komunikacji zbiorowej. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, samorząd wojewódzki wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Miastem Rzeszów planują realizację projektu pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej-PKA”. Zakłada on budowę nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka o długości 5 km. Wzniesione zostaną nowe (według „Puls Biznesu” - 14 obiektów) lub przebudowane istniejące 34 przystanki kolejowe na odcinkach Rzeszów-Strzyżów linii kolejowych nr 106, Kolbuszowa –Rzeszów linii nr 71 oraz Dębica-Rzeszów-Przemyśl linii nr 91. Planowana jest także budowa lub przebudowa chodników oraz dróg dojazdowych do przystanków. Powstaną również parkingi park&drive. Niewykluczone są inwestycje w infrastrukturę dworcową, o ile ta jest własnością jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zakłada również zakup 12 jednostek taboru kolejowego oraz budowę zaplecza technicznego PKA wraz z myjnią dla pojazdów szynowych. Obok partnerów wiodących, w realizację zadania włączą się również jednostki samorządu terytorialnego położone wzdłuż wymienionych odcinków linii kolejowych. Wspólnie z Województwem Podkarpackim władze gmin podpisały list intencyjny w zakresie wspólnej realizacji projektu. W ramach przedsięwzięcia zakłada się integrację taryfową podmiotów świadczących usługi transportu publicznego. „W celu zwiększenia spójności systemu komunikacyjnego rozpoczęto działania mające na celu wdrożenie Zintegrowanego Biletu w środkach komunikacji publicznej funkcjonujących na obszarze miasta Rzeszów oraz ościennych gmin - komunikacji miejskiej, PKS, MKS, kolei regionalnej. Powyższe założenia uwzględniają również planowaną kolej aglomeracyjną. W celu uzyskania w/w efektu dążymy do zintegrowania procesów technologicznych i ekonomicznych urządzeń wspomagających obsługę pasażera. […] W tym celu UMWP ściśle współpracuje z Urzędem Miasta Rzeszów, Przewozami Regionalnymi oraz innymi podmiotami świadczącymi usługi w transporcie publicznym w celu uzyskania wysokich standardów” – czytamy w odpowiedzi Departamentu. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze