Wagony piętrowe typu Bmto przejdą modernizację

Wagon piętrowy Bmnopux/Bmto Przewozów Regionalnych
12 wagonów piętrowych typu Bmto, zwanych u nas Bohunami, czeka w tym roku generalna modernizacja. Nie, nie u nas, tylko w Czechach. W Polsce kilka lat temu Przewozy Regionalne nie miały żadnych skrupułów z pozbyciem się większości z nich, wydając na nie wyrok śmierci poprzez pocięcie i zezłomowanie. Piętrowe wagony o pojemności 126 miejsc siedzących i 210 stojących były bardzo popularne również i na polskich szlakach w latach 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku. 
W gronie miłośników kolei wagony te, produkowane w niemieckim Goerlitz, od dawna zostały ochrzczone jako „Bohuny”. Ich konstrukcja już wówczas pozwalała za sprawą niższego pokładu, sprawną podróż osobom niepełnosprawnym czy rowerzystom. Ich prędkość maksymalna to 100 km/h. Jeszcze w tym roku przejdą one generalny remont wnętrza. W wagonach zostaną zamontowane m. in. przyciski sygnalizacji „przystanku na żądanie”, gdyż ta forma podróży znana u nas jedynie z komunikacji miejskiej, w Czechach jest często stosowana na tamtejszych kolejowych liniach regionalnych czy w trakcie wieczornych kursów. W bohunach pojawią się w także audiowizualne informacje dla pasażerów o przebiegu kursu czy najbliższych stacjach. Łącznie w każdym wagonie znajdzie się 8 paneli LCD. Ponadto w każdym z pojazdów pasażerowie będą mieli dostęp do Wi-fi i toalet z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo, podróżni będą mieli możliwość korzystania z gniazdek USB. Wagony oznaczone serią Bmto292, trafiły do Czechosłowacji w 1980 roku. Dziesięć lat później pojawiła się druga generacja tych wagonów, w postaci serii Bmo, a w rok później kolejna, tym razem Bmto. Pod koniec 1992 r. po podziale Czechosłowacji na Republikę Czeską i Słowację wszystkie wagony tego typu pozostały w tym pierwszym kraju. Od tego czasu przeszły wiele remontów i poprawek (na początku były bardzo podatne na usterki). Najczęściej psuł się mechanizm zamykania drzwi i nawet brano pod uwagę możliwość odsprzedaży ich do Niemiec. W 2001 r. w 124 wagonach zamontowano nowy mechanizm zamykania drzwi, zmieniono poszycie siedzeń i przebudowano toalety, po czym pojazdy oznaczone Bmteeo290. Siedem lat później przebudowano system ułożenia miejsc, a w 2009 roku z trzech pierwszych części stworzono kolejne wagony, tym razem serii Bmteeo293. To była rekonstrukcja podobna jak w poprzednim przypadku, ale dodatkowo umieszczono przyciski do otwierania drzwi dla podróżnych. Do 2011 roku wyremontowano wszystkie wagony tego rodzaju będące na wyposażeniu CD. Co ciekawe, był to okres gdy z tras, szczególnie wokół Pragi, zaczęły wypierać je gremialnie CityElefanty. Źródło: silesiainfotransport.pl

Komentarze