DB Schenker Rail Polska: kierunki połączeń intermodalnych w Polsce pozostaną bez zmian

Słabsza dynamika handlu zagranicznego Polski i niepewna sytuacja na rynkach światowych powodują, że przewoźnicy intermodalni nie spodziewają się szybkiego wzrostu w perspektywie krótkoterminowej. Polski transport kontenerowy będzie jednak zwiększał swoje znaczenie. W najbliższych latach podstawowe kierunki połączeń intermodalnych w Polsce pozostaną bez zmian. Główną rolę odgrywać będzie połączenie z trójmiejskich portów na południe Polski i dalej oraz korytarz Wschód – Zachód. Wg DB Schenker Rail Polska coraz większe znaczenie odgrywa trasa pomiędzy granicą z Czechami a Białorusią. Pozostałe strumienie mają charakter uzupełniający i takie pozostaną. Zaliczyć tu można trasy rozpoczynające się w porcie szczecińskim, łączące Śląsk z Niemcami oraz połączenie na Litwę. Obecnie jednak perspektywy wzrostu w branży intermodalnej są raczej umiarkowane. – Biorąc pod uwagę niepewną globalną sytuację ekonomiczną i geopolityczną, która przyczynia się do hamowania dynamiki eksportu i importu Polski, raczej nie spodziewamy się bardzo wysokiej dynamiki wzrostu w tym segmencie, będzie on raczej stopniowy – mówi Katarzyna Marciniak, rzeczniczka prasowa DB Schenker Rail Polska. Dzisiejszy tylko 6-procentowy udział przewozów intermodalnych w polskim rynku kolejowym – w Europie jest to odpowiednio ok. 20% – pokazuje jak duży jest jeszcze potencjał wzrostu w tym segmencie. – Taka struktura rynku wynika z dwóch rzeczy: struktury gospodarki oraz miksu-energetycznego. W Polsce jeszcze przez długi czas energia produkowana będzie głównie na bazie węgla. Wymusza to w oczywisty sposób, w przeciwieństwie do dwóch wskazanych krajów, duże transporty tego surowca i jego silną pozycję w strukturze całego rynku. Druga przyczyna związana jest z faktem, że w Polsce ciągle rozwija się przemysł dóbr wysoce przetworzonych, który na Zachodzie jest już w znacznie bardziej dojrzałej fazie. Przekłada się to na poziom konteneryzacji transportu. W tym aspekcie widzimy duży potencjał do poprawy, wraz z postępującą modernizacją gospodarki – zapewnia rzeczniczka DB Schenker Rail Polska. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze