PKP PLK chce poprawy dostępu kolei do portów morskich

Port Morski Gdynia
Wiosną ruszą przetargi na dokumentację projektową modernizacji portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. PKP PLK rozpoczęły przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji dla przewozów towarowych. W sumie na modernizację infrastruktury portowej oraz ciągu transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto PLK wydadzą 4 mld zł. likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i dowozu ładunków, a także zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych - to oczekiwane efekty prac za ponad 4 mld zł, które PLK zrealizują do 2020 roku. Program portowy, który obejmuje wszystkie cztery najważniejsze porty morskie wraz z modernizacją trasy Bydgoszcz – Trójmiasto ma pozwolić na istotny wzrost konkurencyjności przewozów towarowych. Za ponad 304 mln zł PLK prowadzi prace na linii 226, która stanowi jedyne połączenie kolejowe do Portu Północnego. 13,5-kilometrową linią kolejową od Pruszcza Gdańskiego przez Most na Martwej Wiśle kierowane są pociągi m.in. do gdańskiego terminala kontenerowego i do portu. PLK do września wymieni tory, rozjazdy, sieć trakcyjną oraz zmodernizuje 8 przejazdów kolejowych. Inwestycja, w połączeniu z otwartym w styczniu br. nowym mostem na Martwej Wiśle, pozwoli na szybki i sprawny przewóz towarów - składy pojadą z prędkością 100 km/h. Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe planują ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową, dotyczącą inwestycji na obszarze Portu Gdańsk oraz ściśle dedykowanych transportowi towarowemu stacji: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z liniami łączącymi te stacje oraz wyprowadzającymi ruch pociągów w głąb kraju. Projekt jest zapisany w Krajowym Programie Kolejowym i ubiega się o dofinansowanie UE w II naborze CEF („Connecting Europe Facility”- Łącząc Europę), a jego realizację przewiduje się na lata 2017 – 2020. Szacunkowa wartość projektu według KPK wynosi 600 mln zł (w tym dofinansowanie z CEF ma wynieść 490,7 mln zł). Projekty za blisko 1,5 mld zł, których realizację przewidziano na lata 2017 – 2020 obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę rosnącego transportu morskiego z wykorzystaniem transportu kolejowego. Obecnie trwa przygotowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawcy prac projektowych dla wszystkich trzech portów - przetargi zostaną ogłoszone na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku. Projekty portowe obejmujące prace na liniach kolejowych w Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie zostały również złożone w II naborze CEF. Efektem prac za 850 mln zł na liniach dojazdowych do portu w Gdyni będzie dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (dla ruchu towarowego) poprzez kompleksową przebudowę torów (z możliwością wjazdu cięższych pociągów), możliwością obsługi pociągów o długości 740 m. Dodatkowo inwestycja umożliwi wzrost bezpieczeństwa i efektywności ruchu kolejowego poprzez kompleksową przebudowę systemu sterowania ruchem i budowę Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Podobne efekty zakłada kompleksowa modernizacja portów w Szczecinie i Świnoujściu. Planowane roboty budowlane obejmują swoim zakresem zarówno stację Szczecin Port Centralny, jak i odcinki linii kolejowych bezpośrednio powiązane ze stacją, a także grupy terminala kontenerowego Ostrów Grabowski i stację Świnoujście wraz z powiązaną infrastrukturą. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze