Pomorskie chciałoby przejąć SKM Trójmiasto od PKP i Skarbu Państwa

EN71-045 SKM Trójmiasto
Samorząd województwa pomorskiego od lat stara się o przejęcie udziałów w PKP SKM Trójmiasto od Grupy PKP i Skarbu Państwa. Przejęcia nie udało się zakończyć sukcesem w 2015, teraz urząd marszałkowski ponownie liczy na pomyślne zakończenie operacji. Rozmowy na ten temat z nową ekipą rządową już się odbyły. Obecnie w rękach pomorskich samorządów znajduje się tylko 29,6% udziałów spółki realizującej przewozy w metropolii i na liniach do Słupska i Tczewa. Resztę posiadają samorządy leżące na trasie pociągów spółki. Urząd Marszałkowski chciałby przejąć udziały w spółce, które obecnie znajdują się w rękach Skarbu Państwa i Grupy PKP. Pozwoliłoby to na zmiany w sposobie zarządzania firmą i integrację taryfową z innymi środkami transportu w obrębie Trójmiasta. – Są różne drogi dochodzenia do strategicznego celu, jakim jest przejęcie udziałów SKM. Każda z perspektywy samorządu jest dobra, ważne by była skuteczna. Nie ukrywam, że w ostatnich dniach również rozmawialiśmy o przejęciu udziałów i wydaje się, że jesteśmy coraz bliżej celu – powiedział Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, zajmujący się sprawami kolejowymi. – Mam jednak świadomość problemów związanych z tym, że grupa PKP, czyli dominujący właściciel PKP SKM Trójmiasto, musi podjąć pewne decyzje strategiczne. Są na to odpowiednie ustawy, jest ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa PKP i artykuł 39 mówiący o tym, w jaki sposób możemy te udziały przejąć od Grupy PKP. Wydaje mi się, że w porozumieniu z Ministerstwem Finansów i Grupą PKP uda nam się to wreszcie zrobić – dodał Świlski. Czy po ewentualnym udanym przejęciu trójmiejskiej SKM województwo pomorskie będzie dążyć także do przejęcia Przewozów Regionalnych i budowy jednej kolejowej spółki w województwie? – Na Pomorzu nie byliśmy zwolennikiem budowania swojej spółki, wydaje mi się, że integracja systemu wystarczy, żeby dobrze obsługiwać cały układ regionalny i aglomeracyjny. Moją intencją jest to, aby nie budować jednej spółki, lecz integrować to, co mamy, czyli Szybką Kolej Miejską, Przewozy Regionalne i przewozy po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Docelowo powinien powstać z tego jeden przejrzysty system transportowy na całym Pomorzu – powiedział Ryszard Świlski. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze