Strata PKP Intercity w 2015 roku wyniosła 41 mln zł

Strata spółki wyniosła 41 mln złotych. To o 12 mln złotych więcej, niż wydawało się jeszcze w zeszłym tygodniu. PKP Intercity zanotowało duży wzrost liczby pasażerów w 2015 roku. Z usług przewoźnika skorzystało 31 mln osób. Udało się utrzymać tę dynamikę także na początku 2016 roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że za wzrostem przewozów nie poszła poprawa wyników spółki. W czwartek 10 marca wiceminister Piotr Stomma podał, że PKP Intercity miało 29 mln złotych straty za zeszły rok. Podkreślał jednak, że to wynik przed audytem. Według informacji „Rynku Kolejowego", wynik spółki po audycie wyniesie najprawdopodobniej minus 41 mln złotych. Dzień przed wystąpieniem wiceministra, 9 marca, prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz oraz członek zarządu ds. finansowych Magdalena Zajączkowska-Ejsymont złożyli dymisje. Dzień po nich zrezygnował Piotr Rybotycki. Piotr Stomma ostro skrytykował rezygnację zarządu. Wybrano już nowego prezesa i zarząd spółki. Były prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz poinformował w oświadczeniu, że w 2015 roku PKP Intercity osiągnęło przychody ze sprzedaży usług przejazdowych (bez dotacji PSC) na poziomie 1,53 mld zł, czyli prawie tak dużym jak w najlepszym pod tym względem roku 2009. Wynik operacyjny z amortyzacją (EBITDA) za 2015 ma być najwyższy w historii spółki i wynieść ok. 300 mln złotych. „Rynek Kolejowy” dotarł do informacji o pozostałych wynikach z działalności spółki PKP Intercity w 2015 roku. Według nich wstępna strata netto spółki wynosiła, zgodnie z informacją ministra, minus 29 mln złotych, a po audycie wzrosła do 41 mln złotych. PKP SA poinformowało, że do wyniku odniesie się po ostatecznym zakończeniu audytu. Zgodnie z już publikowanymi informacjami, liczba przewiezionych pasażerów wzrosła z 25,5 do 31,2 mln. Wzrosła jednak również dotacja do przewozów z tytułu umowy Public Service Contract pomiędzy ministerstwem a przewoźnikiem – z 462 do 493 mln złotych. Dlatego wskaźnik dopłaty do jednego pasażera wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie 15,80 zł. Z drugiej strony należy zauważyć, że w ubiegłym roku poprawił się po raz pierwszy od 4 lat. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze