Trwają prace nad wdrożeniem wspólnego biletu na kolei

W resorcie infrastruktury rozpoczyna pracę zespół, który ma przygotować wdrożenie wspólnego biletu na kolei W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa (MIB) odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury, na którym kierownictwo resortu przedstawiło działania i plany. - W skład grupy projektowej ds. wspólnego biletu wejdą przedstawiciele z grupy PKP, PKP Informatyka, Agencji Rozwoju Przemysłu, przedstawiciele resortu. Niedługo zespół projektowy pochwali się swoim dorobkiem i pokaże, czym wspólny bilet powinien być i jak organizować rynek przewozów pasażerskich - zapowiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma. Poinformował, że w zeszłym roku PKP Intercity zanotowały stratę. - Wstępny, jeszcze nie zaudytowany wynik finansowy PKP Intercity za 2015 r. pokazuje stratę w wysokości 29 mln złotych - wskazał Stomma. Zwrócił uwagę, że plan wydawania środków unijnych z nowej perspektywy (2014 - 2020) przez PKP PLK jest "nierównomierny". - Nasi poprzednicy przewidzieli w latach 2018 i 2019 spiętrzenie inwestycji o wysokości 18 - 19 mld złotych rocznie. Tego się nie da zrobić i nie da się prosto tej katastrofy rozwiązać - stwierdził Stomma. Jednym z pomysłów resortu - jak wskazał - jest zwiększenie liczby projektów dotyczących infrastruktury punktowej, w tym dworców kolejowych. Ministerstwo wciąż prowadzi analizę wieloletniej umowy na utrzymanie infrastruktury kolejowej, podpisywanej przez MIB i PKP PLK. Jak ocenił, oszacowana wstępnie na 37 mld złotych na 8 lat kwota nie wystarczy na utrzymanie sieci kolejowej. - Resort pracuje nad planem utrzymania, który przewiduje także działania na sieci zarządzanej przez inne podmioty niż PKP PLK. Uważamy, że takie rozwiązanie jest istotne i ma znaczenie dla gospodarki Polski, także wynika z założenia, że sieć kolejowa w Polsce nie ma się zwijać, a rozwijać - dodał. Stomma poinformował, że prowadzone są analizy dotyczące planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. - Te analizy wskazują na krytyczne trudności w przeprowadzeniu planu restrukturyzacji, który został zaakceptowany w zeszłym roku wobec krytycznej oceny, w jaki sposób ten plan ma służyć oczekiwanemu docelowemu kształtowi przewozów pasażerskich w Polsce. Musimy się liczyć w tym obszarze z radykalnymi decyzjami i być może w świetle dyskusji z ministerstwem skarbu czeka nas trudna szeroka społeczna i polityczna dyskusja o potrzebie powołania nowego podmiotu, który będzie przygotowywany jako nowy integrator tego rynku - dodał wiceminister. Agencja Rozwoju Przemysłu objęła we wrześniu 2015 r. większościowy pakiet udziałów w spółce Przewozy Regionalne i wniosła do spółki środki skarbu państwa w wysokości ok. 770 mln zł. Uzyskane z dokapitalizowania środki finansowe umożliwią Przewozom Regionalnym realizację planu restrukturyzacji i spłatę zadłużenia głównie wobec spółek z Grupy PKP. ARP objęła 1 mln 540 tys. 607 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Przewozów Regionalnych. Stomma wymienił wśród swoich priorytetów m.in. nowelę ustawy o transporcie kolejowym, zapewnienie transportu kolejowego dla uczestników Światowych Dni Młodzieży, rozwój współpracy ze środowiskiem naukowym, w tym z Instytutem Kolejnictwa, dla rozwiązań dla kolei w Polsce. Planowane są także działania inwestycyjne dotyczące kolejowego ruchu towarowego - m.in. program poświęcony rozwojowi centrów logistycznych. (PAP)

Komentarze