Anulowano projekt budowy linii kolei dużych prędkości z Poitiers do Limoges

Francuska Rada Stanu anulowała projekt budowy linii kolei dużych prędkości z Poitiers do Limoges - mimo że były już zabezpieczone pieniądze na ten cel. Rada Stanu uznała, że projekt nie będzie spełniał zadań użyteczności publicznej, dlatego nie może liczyć na rządowe wsparcie. Pieniądze na budowę linii kolei dużych prędkości z Poitiers do Limoges zostały zabezpieczone jeszcze w styczniu 2015 roku. Wówczas projekt miał spełniać - zdaniem Rady Stanu - zadania użyteczności publicznej. Jednak z czasem wycofano się z tej deklaracji. Rada Stanu, która jest najwyższym organem jurysdykcji administracyjnej we Francji, zbadała ponownie sprawę i uznała, że zarówno ekonomiczne, jak i społeczne przesłanki do budowy linii nie są wystarczająco silne, by zbudować linię (m. in. stosunkowo niewielka liczba osób w zasięgu linii). Rada uznała, że przy realizacji tego projektu straty przeważałyby ostatecznie nad zyskami. Projekt był także krytykowany jako zbyt drogi. Projekt nowej linii KDP z Poitiers do Limoges zakładał budowę 112 km zupełnie nowej trasy, po której pociągi mogłyby poruszać się z prędkością do 320 km/h. Trasa w części swojego przebiegu miała być jednotorowa. Do tego miało powstać 19 km łącznic. Wartość całego projektu była szacowana na kwotę 1,6 mld euro (przy cenach z 2011 roku). Nowa linia miała docelowo zapewnić szybszy dojazd z Limoges do Paryża. Podróż w tej relacji miała skrócić się z dzisiejszych 3 godz. i 5 min (linią konwencjonalną) do godziny i 55 min. Na nowej linii miało być uruchamianych 10 par pociągów dziennie. Na wycofanie projektu miał dodatkowo wpływ inny ważny czynnik - możliwość modernizacji konwencjonalnej trasy Paryż - Orlean - Limoges - Tuluza. SNCF ma już zabezpieczone 1,5 mld euro na ten cel. Projekt zakłada podwyższenie parametrów linii i przystosowanie jej do prędkości ponad 200 km/h. Dodatkowo okoliczni mieszkańcy obawiali się, że budowa linii i uruchomienie szybkich pociągów ograniczą częstotliwość kursowania składów po dotychczasowej trasie. W efekcie Limoges pozostanie bez bezpośredniego dostępu do KDP. Miasto i aglomeracja są jednak niewielkie. Obszar Limoges zamieszkuje ok. 140 tys. osób. Źródlo: Rynek Kolejowy

Komentarze