Canadian Pacific Railway zrezygnowała z przejęcia amerykańskiego Norfolk Southern Corp.

Canadian Pacific Railway zrezygnowała z przejęcia amerykańskiego przedsiębiorstwa kolejowego Norfolk Southern Corp. Kanadyjczycy oferowali za zakup tej spółki 30 miliardów dolarów. Starania Canadian Pacific Railway o przejęcie Norfolk Southern trwały pół roku. We wczorajszym lakonicznym komunikacie prezes CPR Hunter Harrison stwierdził, że obecnie nie ma "jasnej ścieżki do przyjacielskiej fuzji”. Amerykańskie media spekulują, że w USA kanadyjska oferta napotkała silny opór zarówno ze strony klientów Norfolk Southern, jak i polityków, którzy twierdzili, że oferta jest zbyt niska, a fuzja dwóch gigantów kolejowego cargo będzie mieć negatywny wpływ na konkurencyjność rynku. Na ewentualną transakcję musiałaby się zgodzić ponadto amerykańska Izba Transportu Lądowego, a nie ma wcale pewności, czy taka zgoda zostałaby udzielona. 30 mld dolarów to ogromna kwota jeśli ją porównamy z wartością fuzji, jakie miały miejsce na rynku europejskim. W ubiegłym roku Genesee & Wyoming Inc. kupił 95% akcji brytyjskiego przewoźnika Freightliner za równowartość 775 mln dolarów, z kolei PKP Cargo za AWT zapłaciło 427,3 mln zł, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj. Kapitalizacja największego polskiego przewoźnika towarowego z kolei wynosi obecnie ok. 2 mld zł. Gigantyczna kwota za jaką Kanadyjczycy chcieli kupić Norfolk Southern wynika jednak z faktu, że spółka ta jest nie tylko przewoźnikiem, ale także właścicielem 34 tys. kilometrów linii kolejowych we wschodniej części USA. Oprócz zarządzania infrastrukturą NS oferuje także usługi przewozowe zarówno zarówno w segmencie intermodalnym, jak i towarów masowych, a także prowadzi działalność deweloperską i spedycyjną. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze