Czesi kończą dotowanie szybkich pociągów ČD

Jednym z najgorętszych newsów pochodzących od naszych południowych sąsiadów jest ten dotyczący zakończenia dotowania najszybszych pociągów uruchamianych przez ČD. Proces liberalizacji na czeskiej kolei rozszerza się. Ministerstwo Transportu zadecydowało o ukończeniu udzielania dotacji pociągom ČD w kategoriach Ex, EC i IC jeżdżących z Pragi w kierunku kraju zlińskiego i dalej na Słowację. Decyzja jest motywowana faktem, iż relację tę w pociągach najwyższej kategorii obsługuje również prywatny przewoźnik LeoExpress (połączenie Praha-Staré Město u Uherského Hradiště). Dotowane nadal mają pozostać pociągi ČD kategorii R (pospieszne) w ramach zajištění dopravní obslužnosti (ustawowe zapewnienie dostępu do transportu zbiorowego). České dráhy połączenia w kategoriach Ex, EC i IC będą mogły wykonywać wyłącznie na zasadach komercyjnych. Prywatni przewoźnicy planują wykorzystać część państwowej dotacji na zakup nowych pociągów, którą niedawno uchwalił czeski rząd. 3 mld z 20 mld koron dotacji pragnie uzyskać właściciel grupy Student Agency Radim Jančura (operator pociągów RegioJet), którego pomysł również podchwycił szef LeoExpress Peter Koehler. Jest to odpowiedź na zamiary ČD, które liczą na pozyskanie całości środków z ministerstwa transportu bez przetargu. W kontekście całej sytuacji plany prywatnych przewoźników są ostrzeżeniem dla rządu, który pierwotnie zamierzał pociągi zakupić samodzielnie a następnie je zwycięzcom przetargów dzierżawić. Zdaniem RegioJet oraz LeoExpress działania rządu nie są wystarczająco dynamiczne, co może doprowadzić do realizacji zamiarów ČD. Tymczasem przyszła państwowa „wypożyczalnię pociągów“ – należąca do Ministerstwa Transportu firma Cendis – zatrudniła Jana Paroubka jako odpowiedzialnego za przygotowanie przetargu. Paroubek, który w swej karierze pracował w ČD, RegioJet, LeoExpress czy National Express, uważany jest za doświadczonego specjalistę kolejowego i managera. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze