ED74 mogą obsługiwać pociągi kategorii Intercity

Jedną z dwóch kategorii produktowych stosowanych przez PKP Intercity SA w segmencie przejazdów ekonomicznych (pociągi pospieszne) jest InterCity (IC) – pisze w odpowiedzi na interpelację wiceminister Piotr Stomma. Pociągi tej kategorii handlowej (w przeciwieństwie do połączeń TLK) obsługiwane są wyłącznie taborem zmodernizowanym lub nowym, wyposażonym w klimatyzację, co jest ich podstawowym wyróżnikiem produktowym. W pojazdach bezprzedziałowych stosowany jest układ foteli 2+2 (klasa druga) i 2+1 (klasa pierwsza), natomiast w wagonach przedziałowych znajdują się przedziały sześciomiejscowe (w obu klasach). W zależności od połączenia, pociąg może posiadać wagon gastronomiczny, przestrzeń barową lub może być obsługiwany na wybranych odcinkach przez wózek cateringowy. Obecność usług gastronomicznych (podobnie jak przystosowanie do przewozu rowerów i wózków inwalidzkich) nie jest warunkiem koniecznym do zakwalifikowania pociągu do kategorii handlowej InterCity. Ponadto, zgodnie z postanowieniami „Regulaminu przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy pociągów 2015/2016” wydawanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, pociąg kategorii pospiesznej, do której należy kategoria handlowa IC, nie musi posiadać wydzielonej przestrzeni gastronomicznej. I dalej Piotr Stomma informuje, że umowy roczne o świadczenie usług publicznych w miedzywojewódzkich kolejowych przewozach pasażerskich zawierają zestawienie składów pociągów objętych umową. W przypadku zestawienia z winy przewoźnika składu pociągu niezgodnego z postanowieniami umowy, Zamawiający przewozy nalicza z tego tytułu kary umowne. Przykładowo, dla pociągu „Korczak” relacji Kraków – Białystok, skład powinien być wyposażony w miejsca do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich i w miejsca do przewozu rowerów. Ponadto, w ramach umowy rocznej PKP Intercity zobowiązane są do zapewnienia podróżnym bezpiecznych, wygodnych i higienicznych warunków podróżowania. Przewoźnik powinien podstawić pociąg do realizacji przewozów w stanie czystym, z pełnym wyposażeniem węzłów sanitarnych. Zgodnie z ogólnymi wymaganiami jakościowymi, podstawą utrzymania należytego stanu wagonów jest czyszczenie okresowe wykonywane dwa razy w miesiącu. Natomiast, bieżące utrzymanie czystości wagonów uzyskiwane jest poprzez czyszczenie codzienne lub czyszczenie pobieżne, wykonywane sporadycznie, w przypadku braku możliwości wykonania czyszczenia codziennego z powodu np. krótkiego okresu postoju pociągu na stacji zwrotnej. W związku z zakupem i modernizacją taboru kolejowego przez PKP Intercity, na coraz większej ilości tras, sukcesywnie pojawiają się wagony z wygodnymi, ergonomicznymi fotelami, klimatyzacją i toaletami z zamkniętym obiegiem oraz urządzeniami wzmacniającymi sygnał telefonii komórkowej. Stomma podał też, że minister właściwy do spraw transportu, na podstawie umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich z dnia 25 lutego 2011 roku, zleca i dofinansowuje kursowanie pociągów międzywojewódzkich. Zgodnie z ww. umową ramową organizator przewozów obejmuje dotacją pociągi segmentu ekonomicznego, których uruchamianie bez dofinansowania ze środków budżetu państwa nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego. Źródło: Inforail

Komentarze