PKP Intercity nadal poszukuje spalinowych lokomotyw

PKP Intercity nadal poszukuje spalinowych lokomotyw. Przeprowadzona analiza rynku spalinowego taboru trakcyjnego wykazała, że przewoźnikiem, który dysponuje lokomotywami spełniającymi oczekiwania PKP Intercity SA jest „České Dráhy” a.s. Przewoźnik ten posiada spalinowe lokomotywy, których ciężar umożliwia poruszanie się po torach o gorszych parametrach technicznych, mogące zasilać skład wagonowy w energię elektryczną, co w znaczący sposób podnosi komfort podróżowania poprzez umożliwienie uruchomienia klimatyzacji w sezonie letnim, natomiast w sezonie zimowym zapewnia ogrzewanie wagonów. PKP Intercity zawarły zatem z ww. przewoźnikiem czeskim porozumienie, na podstawie którego do 10 grudnia 2016 r. eksploatuje 5 lokomotyw o prędkości maksymalnej wynoszącej 100 km/h. Od 1 lipca 2015 roku PKP Cargo, ze względu na zły stan techniczny posiadanych lokomotyw spalinowych serii SU46, zaprzestały obsługi wymienionych odcinków, a ponieważ nie posiada rezerwy sprawnych lokomotyw tej serii zaprzestała również świadczenia usług w trybie doraźnej obsługi trakcyjnej. W związku z koniecznością wyłączeń lokomotyw SU160 spowodowanych awariami, w okresie od 9 lutego 2016 roku do 6 marca 2016 roku zastosowano w trybie awaryjnym (po realokacji lokomotyw serii SU160 z lokalizacji Krzyż do lokalizacji Rzeszów) zlecenie obsługi pociągów PKP Intercity na odcinku Gorzów Wielkopolski– Krzyż – Piła spółce Przewozy Regionalne. Rozwiązania takiego nie można jednak stosować jako stałej metody ze względu na uwarunkowania kadrowe oraz eksploatacyjne w zakresie taboru (niedobory pracowników drużyn trakcyjnych i konieczność przeglądów technicznych lokomotyw). Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail Przewozy Regionalne najprawdopodobniej nie będą kontynuowały eksploatacji lokomotyw serii SU45. Po wygaśnięciu dopuszczeń do ruchu tych maszyn najprawdopodobniej zostaną one odstawione, a w konsekwencji skasowane. Co więcej na pozbycie się lokomotyw SU45 zdecydowały się także PKP Intercity. Być może była to decyzja zbyt pochopna i warto było zainwestować w remont 2-3 lokomotyw, umożliwiający ich przywrócenie do służby. Tak się jednak nie stało. Przypomnijmy, że na taki krok zdecydowały się PKP CARGO, które zmodernizowały podobne spalinówki, które, już jako ST45, nadal prowadzą składy. Źródło: Inforail

Komentarze