PKP Intercity zamierza sprzedać pojazdy ED74

Przewoźnik planuje pozbyć się wszystkich 14. czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. – Na podstawie informacji przekazanych przez spółkę, planowana jest obecnie odsprzedaż 7 jednostek ED74, a następnie 3 kolejnych pod koniec 2016 r. i 4 ostatnich sztuk w drugim kwartale 2017 r. – informuje Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa ds. kolejnictwa. Wiceminister zaznacza, że sprawa warunków odsprzedaży pociągów ED74 należy do decyzji nowego zarządu spółki PKP Intercity. – Dlatego, obecnie nie jest możliwe jednoznaczne udzielenie odpowiedzi w zakresie dalszego użytkowania tych pociągów – pisze Piotr Stomma w odpowiedzi na interpelację poselską ws. niewykorzystanego przez PKP Intercity taboru typu ED74. – Biorąc pod uwagę liczne skargi od pasażerów dotyczące niewystarczającego dostosowania składów ED74 do przewozów dalekobieżnych i częste zmiany tras kursowania z tym związane, PKP IC planuje odsprzedaż tych pojazdów – dodaje. Obecnie, składy ED74 produkcji Pesy kursują po liniach kolejowych nr 1, 2, 4, 6, 8, 9, 10, 25 i 64. Wykorzystywane są w 3 parach pociągów: „Reymont” w relacji Kraków Płaszów – Łódź Kaliska (kursuje w zestawieniu 1xED74), „Wit Stwosz” w relacji Kraków Płaszów - Terespol (kursuje w zestawieniu 2xED74), „Korczak” w relacji Kraków Płaszów – Białystok (kursuje w zestawieniu 2xED74). Pozostałe 9 pojazdów od kilku lat stoi nieużywanych m.in. na bocznicy w Krakowie Bieżanowie. Przypomnijmy, że Przewozy Regionalne zakupiły 14 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 przy wykorzystaniu środków unijnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) 2004-2006. Pociągi te dostosowane są do kursowania z prędkością 160 km/h i spełniają ogólne kryteria kwalifikacji dla kategorii pociągów InterCity (IC). W związku z procesem usamorządowienia PR, wykonywanie przewozów międzywojewódzkich przejęło PKP Intercity. Przy tej okazji, spółka z Grupy PKP weszła w posiadanie także taboru, w tym m.in. pociągów ED74 przeznaczonych do wykonywania wspomnianych przewozów. Parametry techniczno-eksploatacyje i wyposażenie części pasażerskiej składów ED74 zostały zaprojektowane do obsługi ruchu mędzyaglomeracyjnego w relacji Warszawa – Łódź, zgodnie z założeniami projektu unijnego. Po zakończeniu projektu EZT-y zostały przeznaczone do kursowania po innych lub wydłużonych trasach obsługiwanych przez PKP Intercity. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze