Będzie polepszenie połączeń kolejowych pomiędzy krajami UE

Sukcesem zakończyły się trójstronne negocjacje pomiędzy europarlamentem, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską (tzw. trylog) w sprawie porozumienia odnośnie do politycznej części IV pakietu kolejowego. Zakłada ono m.in. wprowadzenie obowiązkowych procedur przetargowych oraz otwarcie krajowych sieci kolejowych dla operatorów z zagranicy. Założeniem przedstawionego w 2013 r. przez KE IV pakietu kolejowego jest poprawa konkurencyjności i innowacyjności sektora kolejowego, polepszenie połączeń kolejowych pomiędzy krajami UE, a w ostateczności usunięcie barier stojących na drodze do stworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Single European Railway Area). Na pakiet złożyło się sześć propozycji legislacyjnych, w tym trzy dotyczące aspektów technicznych, takich jak np. wydawanie certyfikatów bezpieczeństwa czy ujednolicenie standardów technicznych na kolei, i trzy tzw. polityczne, czyli odnoszące się do kwestii zarządzania sieciami kolejowymi i otwarcia rynku krajowych przewozów pasażerskich na podmioty z zewnątrz. Część techniczna IV pakietu kolejowego została przyjęta niemal bezproblemowo - w grudniu 2015 r. państwa członkowskie przyjęły swoje stanowisko w tej sprawie; pozostaje jeszcze ostateczne zatwierdzenie przez Parlament Europejski. Głosowanie miało się odbyć w ubiegłym tygodniu na sesji plenarnej PE w Strasburgu, zostało jednak przesunięte, aby posłowie mogli zagłosować za przyjęciem całego pakietu. Dłużej natomiast trwały dyskusje o politycznych aspektach porozumienia. Trójstronne negocjacje pomiędzy instytucjami unijnymi a Radą UE toczyły się od października ub.r., a zakończyły we wtorek. Po siedmiu godzinach rozmów instytucjom UE i przedstawicielom państw członkowskich udało się wypracować ostateczny kompromis co do kształtu nowych przepisów. Wtorkowe spotkanie zakończyło się w nocy przyjęciem nieformalnego porozumienia pomiędzy PE, KE i Radą UE. Źródło: Inforial

Komentarze