Za zachodnią granicą modernizuje się setki sztuk taboru kolejowego rocznie

Za zachodnią granicą modernizuje się setki sztuk taboru kolejowego rocznie. Ważnym celem modernizacji taboru w Niemczech nie są oszczędności, ale... ochrona środowiska. - Modernizacja jest tańsza, co więcej cały czas operator taboru używa maszyn złożonych z komponentów, które zna. „Nowy” tabor dostaje się przy mniejszych nakładach. Z drugiej strony żywotność takiego taboru jest jednak krótsza, a modernizacja wcale nie zwalnia nas całkowicie od konieczności pozyskiwania nowych technologii – wyliczył Michał Truszkowski, przedstawiciel DB Fahrzeuginstandhaltung, firmy z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, która zajmuje się modernizacją taboru dla Deutsche Bahn. Ale nie tylko. Realizuje zamówienia z całego świata (również z Polski) przebudowując lokomotywy, w tym manewrowe, oraz zarówno pasażerskie, jak i towarowe wagony. Niemiecka firma zajmuje się różnymi rodzajami odświeżania lokomotyw. Najbardziej klasycznym jest instalacja nowego rodzaju napędu w istniejących pojazdach. - Ale tym co uważam za najciekawsze jest hybrydyzacja lokomotyw, czyli instalowanie dodatkowego silnika bateryjnego, który pozwala zaoszczędzić 25-35 proc. paliwa, sprawia, że lokomotywa jest bardziej cicha i wyraźnie redukuje poziom zanieczyszczeń – tłumaczy Truszkowski. - To pozwala choćby na używanie takich lokomotyw np. w zamkniętych halach – dodał zapowiadając, że niemiecka firma jest w trakcie przebudowania w ten sposób kilkuset lokomotyw. DB Fahrzeuginstandhaltung zdarza się też realizować zadania nietypowe, jak przekształcenie starego wagonu restauracyjnego w nowoczesne, jeżdżące po szynach, laboratorium do analizy i inspekcji infrastruktury kolejowej. Truszkowski co chwilę podkreślał jak istotnym celem przyświecającym modernizacjom są kwestie ekologiczne. To samo mają na względzie firmy realizujące projekt Innolok, w ramach spółki pod nazwą Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg, która skupia przedstawicieli branży kolejowej i kolejowo-infrastrukturalnej. Źródlo: Rynek Kolejowy

Komentarze