Berlin Brandenburg Airport zapłaci miliony euro niemieckiej kolei

Temat berlińskiego lotniska wraca jak Bumerang. Tym razem przy okazji olbrzymich kosztów, jakie będą musieli ponieść zarządzający portem ze względu na fakt, iż Deutsche Bahn nie może korzystać z tamtejszych dworców. Kolej oczekuje 5 mln euro rekompensaty. Dworce są już gotowe, ale pasażerów w pociągach do lotniska trudno szukać – wszak budowa portu lotniczego wciąż jeszcze trwa i – jak wskazują wykonawcy – w najbardziej optymistycznej wersji potrwa do przyszłego roku. Niemniej Deutsche Bahn musi dbać o wietrzenie świeżo wybudowanej stacji, by zapobiec pojawieniu się grzybów czy pleśni. To właśnie z tego powodu Deutsche Bahn domaga się odszkodowania. Jeszcze w listopadzie żądania sięgały 70 mln euro. Firmy dogadały się jednak przed sądem i wspólnie ustaliły jednorazową płatność na rzecz funkcjonowania dworca widmo w kwocie 5 mln euro rekompensaty. W rzeczywistości Deutsche Bahn ponosi straty wynikające z przestoju oraz kosztów utrzymania już od 2012 roku. Osiągnięcie porozumienia jest dużym sukcesem biorąc pod uwagę fakt, że przez wszystkie te lata zarządzający lotniskiem Berlin Brandenburg Airport i właściciele Deutsche Bahn odmawiali pozasądowego rozstrzygnięcia sprawy i zawarcia porozumienia. Berlińskie lotnisko okrzyknięto już najbardziej pechową budową powojennych Niemiec. Pierwotnie port miał zostać uruchomiony w 2011 roku, ale seria awarii, błędów i skandali opóźniła jego uruchomienie, a sama budowa trwa już od 10 lat. Początkowo przeznaczono na nią 2,5 mld euro. Ostatnie szacunki mówią już o 5,4 mld euro. Niemieckie media oceniają jednak, że ostateczny koszt lotniska może sięgnąć nawet 8-10 mld euro. Nowe lotnisko obliczone jest na obsługę 27 mln pasażerów rocznie. Już teraz wiadomo jednak, że pojemność portu będzie zbyt mała, aby obsłużyć cały ruch pasażerski, szacowany na nawet 37 mln. Jeśli lotnisko zostanie uruchomione w przyszłym roku, będzie to trzeci co do wielkości port lotniczy w Niemczech, zaraz po Frankfurcie nad Menem i Monachium. Źródło: rynek-infrastruktury.pl

Komentarze