Doświadczalny Tor w Żmigrodzie ma już 20 lat!

Lokomotywa Griffin E4MSU-001 podczas pierwszych testów na torze w Żmigrodzie
Od 20 lat Polska należy do elitarnego grona państw posiadających swój wyspecjalizowany tor doświadczalny. Okrąg, na którym badane są właściwości taboru kolejowego znajduje się 3 km od Żmigrodu, w miejscowości Węglewo. Relacje z przejazdu po torze w ostatnich miesiącach wielokrotnie zamieszczaliśmy na łamach Rynku Kolejowego. Każdy nowy typ taboru wprowadzany na polskie tory musi być bowiem przebadany dynamicznie, co robi się właśnie na torze należącym do Instytutu Kolejnictwa. Nie inaczej było z Pendolino, Flirtami i Dartami. Oprócz badań taboru w Żmigrodzie testuje się także elementy infrastruktury oraz wykonuje unikatowe badania zderzeniowe na zlecenie producentów taboru (informacje o tym kto je zleca i jakie są ich rezultaty są jednak niejawne). Bardzo bogate są doświadczenia specjalistów z IK w obrębie badań hałasu taboru kolejowego i współpracy pojazdów z systemami SRK. W przyszłości Tor Doświadczalny pozwoli sprawdzać funkcjonowanie systemu ERTMS, planuje się także uruchomienie systemów zasilania 25 i 15 kV AC. Instytut chciałby także umożliwić testowanie w Żmigrodzie pociągów metra i tramwajów. Takie możliwości ma np. okręg doświadczalny należący do Siemensa w Wildenrath, czy najnowszy europejski kolejowy tor testowy w Valenciennes we Francji, którego większościowym udziałowcem jest Alstom. Możliwość testowania nowych typów pojazdów szynowych pozwoliłaby żmigrodzkiemu Torowi oferować producentom taboru większą paletę możliwości, a co za tym idzie, konkurować z ośrodkami na Zachodzie Europy. W latach 1996–2015 zrealizowano w Żmigrodzie aż 446 projektów badawczych, w interesie Instytutu Kolejnictwa jest, by liczba przeprowadzanych badań pozostała duża. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze