Narodowe Koleje Francuskie SNCF zlikwidują dwie trzecie pociągów nocnej sieci

Z początkiem lipca Narodowe Koleje Francuskie SNCF zlikwidują dwie trzecie pociągów nocnej sieci Intercités de nuit. W połowie grudnia z rozkładów jazdy znikną wszystkie pociągi nocne niemieckiej sieci CityNightLine. Likwidacja sieci nocnych pociągów podyktowana jest przede wszystkim redukcją kosztów przez przewoźników, ponoszących duże straty z tytułu prowadzenia działalności w tym niedochodowym segmencie usług. Duży wpływ na decyzję o cięciach ma dynamiczny rozwój kolei dużych prędkości, a tym samym spadek atrakcyjności nocnych, dość drogich pociągów. Od pierwszego lipca z rozkładu jazdy SNCF zostaje wykreślone pięć, z ośmiu połączeń Intercités de nuit. Cięcia dotyczą zarówno pociągów krajowych, jak i międzynarodowych. Zlikwidowane zostają pociągi relacji: Paryż – Nicea, Paryż – Saint-Gervais / Bourg-Saint-Maurice, Paryż – Hendaye / Irun, Strasbourg – Nicea / Portbou, oraz Luksemburg – Nicea / Portbou. Utrzymane zostanie kursowanie pociągów relacji: Paryż – Rodez, Paryż – Briançon i Paryż – Latour de Carol. Ponadto nocne połączenia międzynarodowe nadal zapewniać będą pociągi spółki Thello z Paryża do Wenecji, Florencji i Neapolu oraz komercyjny pociąg kolei Rosyjskich RŻD z Paryża do Moskwy. Intercités de nuit, wcześniej znane pod nazwą handlową Corail Lunéa, to nocne pociągi zestawione z komfortowych, klimatyzowanych wagonów z miejscami do siedzenia 2. klasy (sliperetek) oraz z miejscami do leżenia 1. i 2. klasy, gdzie do dyspozycji są przedziały cztero- i sześciomiejscowe. Zamiast drogich wagonów sypialnych, pociągi oferują większy komfort w tańszych wagonach z miejscami do leżenia, gdzie tradycyjną pościel zastąpiono śpiworami. Każdy pasażer otrzymuje butelkę wody mineralnej, zatyczki do uszu, miętowe pastylki i zestaw toaletowy. W każdym składzie w jednym z wagonów zainstalowane są automaty do sprzedaży przekąsek i napojów. Komfortową podróż w wagonie ogólnodostępnym zapewniają wygodne fotele, rozkładane do pozycji leżącej. Między północą a szóstą rano pociągi nie mają postojów handlowych, wówczas w wagonie z miejscami do siedzenia gaszone jest światło. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze