PKP planują inwestycje na 464 dworcach do 2023 roku

PKP SA mają ambitny plan modernizacji dworców. – Spośród 590 czynnych dworców wybraliśmy 464 dworce, które wymagają prac inwestycyjnych – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Zarząd pracuje teraz nad określeniem źródeł finansowania. PKP SA współpracują z samorządami w zakresie nieruchomości w sześciu obszarach. – Pierwszy to przekazywanie nieodpłatnych nieruchomości, w szczególności gruntów z liniami kolejowym, na których realizowane będą lokalne przewozy pasażerskie. To pozwoli na zgodnie z oczekiwaniami obywateli usprawnienie w dziedzinie transportu – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Jako przykład wymienia linie nieużytkowane przez PKP SA i PLK, które mogą jednak być wykorzystywane przez samorząd w czasie wakacji, a także grunty po zlikwidowanych liniach kolejowych, które są wykorzystywanie pod drogi lokalne, rowerowe i inne cele. Drugi obszar dotyczy nieodpłatnego przekazywania nieczynnych dworów kolejowych, które otrzymują różne funkcje – głównie kulturalne. Kolejna sfera współpracy obejmuje zbycie nieruchomości w trybie bezprzetargowym na rzecz samorządu. – W latach 2012-2015 PKP SA sprzedało w ten sposób lub dokonały zamiany 213 nieruchomości o wartości rynkowej blisko 135 mln zł – mówi Michalski. PKP SA współpracuje też w zakresie nieodpłatnego przekazywania niesprzedanych zamieszkałych lokali mieszkalnych i związanej z tym infrastruktury technicznej. W latach 2012-2015 przekazano w ten sposób 1005 lokali mieszkalnych. – Piąty obszar to zagospodarowywanie powierzchni użytkowej na zmodernizowanych przez nas czynnych dworcach kolejowych. Głównie są to dworce zmodernizowane w latach 2012-2015 – wskazuje Michalski. Jak dodaje, koszty najmu w takich przypadkach są ustalane na wysokości kosztów ponoszonych przez PKP. Ostatni obszar to kształtowanie wspólnej polityki zagospodarowywania gruntów – głównie w sąsiedztwie zmodernizowanych dworców. PKP SA pod nowym zarządem zamierzają kontynuować program remontów dworców. – Zaczęliśmy prace nad szerokim planem inwestycyjnym dotyczącym wszystkich dworców kolejowych w Polsce. Zidentyfikowaliśmy nasze potrzeby, jeżeli chodzi o inwestycje w skali całego kraju. Spośród 590 czynnych dworców wybraliśmy 464 dworce, które wymagają prac inwestycyjnych – mówi Marek Michalski. Zarząd PKP pracuje teraz nad znalezieniem źródeł finansowania. – W pierwszej kolejności sięgamy po środki z programów operacyjnych. Uruchomiliśmy program inwestycyjny w ramach programu Polska Wschodnia. Wyodrębniliśmy 10 dworców, mówimy o 160 mln zł – wskazuje Michalski. Projektowanie ma rozpocząć się w sierpniu tego roku, by pierwsze dworce mogły zostać oddane w 2018 r. – W ramach POIiŚ znaleźliśmy prawie 1,7 mld zł, które przeznaczymy na finansowanie dworców. To będą dworce średnie i małe lub nawet przystanki, które zamierzamy zmodernizować – dodaje członek zarządu. Prace mają objąć też otoczenia stacji, umożliwiając powstanie parkingów przesiadkowych. – To jest program inwestycyjny na siedem lat. Chciałbym, by się skończył w 2023 r., czyli tak jak się kończy perspektywa finansowa. Celem jest spojrzenie na infrastrukturę kolejową z punktu widzenia pasażera – by pasażer mógł z tych dworców korzystać, by były one dostępne dla osób niepełnosprawnych i ograniczonych możliwościach poruszania się, z dziećmi, bagażami. Chcemy, żeby to były dworce zielone, pasywne energetycznie – podkreśla Marek Michalski. Jeśli będą problemy ze środkami unijnymi, PKP SA chcą pozyskać środki z budżetu państwa i funduszu kolejowego. Źródło: transport-publiczny.pl

Komentarze