Rosyjska kolei stawia na euroazjatyckie korytarze

Wśród priorytetów Rosyjskich Kolei (RŻD) znajduje się rozwój euroazjatyckich korytarzy dla eksportu i tranzytu towarów. – W ciągu ostatnich 2-3 lat zaszły istotne zmiany na świecie, które mają wpływ także na kolej. W tej sytuacji oczywista jest reorientacja rosyjskiego eksportu na kierunki azjatyckie – mówi Oleg Belozerow, prezes RŻD. Duży potencjał widzi nie tylko w Chinach, ale i Iranie. Wyzwania, przed którymi stoją Koleje Rosyjskie w obliczu zmieniającej się sytuacji politycznej, były jednym z głównych tematów corocznej tradycyjnej konferencji „1520 Strategiczne partnerstwo”, skupiającej państwa szerokiego toru. – W ciągu ostatnich 2-3 lat zaszły istotne zmiany na świecie, które mają wpływ także na kolej – mówi Oleg Belozerow, prezes RŻD. Dobitnie świadczą o tym przytaczane przez niego liczby. – Sankcje spowodowały zmniejszenie ruchu towarowego o 37%. Jeśli mówić o imporcie z kierunku zachodniego, to w ostatnich trzech latach zmniejszył się on o 41% – wylicza Belozerow. Nowe realia zmuszają RŻD do zmiany polityki. – W tej sytuacji oczywista jest reorientacja rosyjskiego eksportu na kierunki azjatyckie. W 2015 r. eksport do sąsiednich państw wyniósł 111 mln ton. Według ocen specjalistów do 2025 r. powinien wzrosnąć ponad trzykrotnie – przekonuje Oleg Belozerow. Rosja jest też ważnym ogniwem w tranzycie towarów. – Tylko w zeszłym roku przewozy z Chin do Europy i z powrotem wzrosły prawie trzykrotnie względem 2014 r. Potencjał jest ogromny – dodaje Belozerow. RŻD będzie stawiać na rozwój euroazjatyckich korytarzy transportowych. Już teraz Koleje Rosyjskie z partnerami z Białorusi i Kazachstanu realizują pierwszy integralny projekt biznesowy dla przewozu kontenerów na trasie z Azji do Europy. – Przed nami stoi zadanie przygotowania odpowiedniej infrastruktury dla międzynarodowych przewozów. Pomimo faktu, że transport kolejowy jest po prostu szybszy niż morski, klienci nie spieszą się ze zmianą tras. W niemałym stopniu spowodowane jest to rozwiązaniami logistycznymi na kolei. Musimy zaoferować kompleksową usługę od początku do końca. Dlatego też nie powinniśmy mówić o konkurencji pomiędzy różnymi środkami transportu, a o kooperacji. Dlatego też musimy podjąć razem wysiłki na rzecz zaoferowania klientom atrakcyjnych rozwiązań, jak i taryf – mówi Belozerow. – Musimy podnieść przepustowość kolei Transsyberyskiej i BAM, rozwijać międzynarodowe korytarze Primorie-1 i Primorie-2, kontynuować przygotowania do budowy szerokiego toru do Bratysławy i Wiednia – wylicza prezes RŻD. Oprócz tradycyjnego korytarzu wschód-zachód, łączącego Chiny i Europę, RŻD wymienia też nowy korytarz – z południa na północ – łączący Indie, Iran i inne kraje Zatoki Perskiej z Europą Północną i Zachodnią, przez Morze Kaspijskie i Sankt Petersburg. – Zniesienie sankcji z Iranem spowodowało wzrost przewozów w tym korytarzu. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze