Straży Ochrony Kolei otrzyma nowe zadanie

Szykuje się duża zmiana w funkcjonowaniu kolei. Przygotowuje ją jednak nie resort Andrzeja Adamczyka, a Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. MSWiA chce przejąć z PKP PLK Straż Ochrony Kolei i wcielić ją do służb mundurowych. Projekt ustawy w tej sprawie jest już w konsultacjach. Na mocy obowiązujących od 2003 roku przepisów Straż Ochrony Kolei umiejscowiona jest w strukturze zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe, a jej działalność jest finansowana dotacją podmiotową z budżetu państwa. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy przygotowywanej przez MSWiA, rodzi to szereg utrudnień i ograniczeń uniemożliwiających np. wykorzystanie funduszy pomocowych UE, sprawne podejmowanie decyzji związanych ze zwiększaniem stanu służby i dostosowaniem jej do zmieniających się warunków geopolitycznych. Resort spraw wewnętrznych wskazuje też na konflikt interesów pomiędzy ustawowymi zadaniami formacji mającej na celu zagwarantowanie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa publicznego, a celami spółki nastawionej na osiąganie zysku. Istotą zmiany proponowanej przez MSWiA jest przekształcenie SOK z formacji wchodzącej w struktury spółki prawa handlowego w służbę nadzorowaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz przywrócenie statusu formacji państwowej jaką SOK straciło w wyniku rozpoczęcia procesu restrukturyzacji PKP. Jednocześnie zakłada się przeniesienie lub przejęcie obecnie posiadanego majątku SOK powstałego wskutek wydatkowania pieniędzy publicznych wynikających z finansowania SOK przez budżet państwa oraz przejęcia od PKP siedzib SOK, które są własnością SOK lub są przez SOK dzierżawione. Projekt ustawy zakłada również doprecyzowanie i wzbogacenie wachlarza możliwości działania SOK w celu uszczegółowienia obowiązków wynikających z ochrony obszarów kolejowych. Projekt nakłada na funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei również nowe zadanie w postaci rozpoznawania i wykrywania określonego katalogu przestępstw oraz ścigania ich sprawców oraz nadaje uprawnienia konieczne do realizacji tego zadania (m.in. wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i administracyjno-porządkowych). Ponadto określono także zamknięty katalog zadań realizowanych przez Straż Ochrony Kolei poza obszarem kolejowym, pociągami i innymi pojazdami kolejowymi. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze