Ambitne plany AWT w transporcie gotowych aut w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej

Zakup AWT przez PKP Cargo jest w ostatnim czasie krytykowany. Operator podkreśla jednak, że wcale nie jest uzależniony od przewozów węgla na rzecz OKD i szybko wzmacnia swoją pozycję w o wiele bardziej marżowych przewozach intermodalnych oraz automotive. O problemach AWT stało się głośno w ubiegłym tygodniu, kiedy upadłość ogłosił czeski koncern górniczy OKD – jeden z największych klientów przewoźnika. AWT powstało na bazie OKD Doprava, które zapewniało obsługę transportem kolejowych zakładów należących do OKD. Zakup 80% akcji spółki przez PKP Cargo za 103,2 mln euro był pierwszą akwizycją PKP Cargo na rynku zagranicznym i – jak okazało się w ostatnim czasie – zapewne jedyną. W momencie przejęcia AWT nie było wyłącznie czeskim przewoźnikiem. W 2013 roku Grupa AWT przewiozła 12 mln ton towarów, zrealizowała pracę przewozową na poziomie 1,54 mld tkm i wypracowała 282 mln euro przychodu, świadcząc usługi na terenie Czech, Słowacji, Słowenii, Węgier, Niemiec, Rumunii, Bułgarii, Polski oraz Chorwacji. Prezes AWT podkreślał, że upadek OKD nie jest jeszcze katastrofą a producent węgla jest i tak skazany na współpracę z operatorem. Przychody AWT z przewozów węgla zresztą i tak stanowią coraz mniejszą część przychodów spółki. W roku 2011 było to jeszcze 59%, ale już w tym 2/3 przychodów ma pochodzić od innych klientów. Znaczna część z nich przypadnie na branżę automotive. Działalność AWT skupiona jest w okolicach Ostrawy, co wynikało oczywiście z funkcjonowania w tym regionie zagłębia węglowego. Lokalizacja ta nie straciła jednak na znaczeniu. Nie daleko z tego rejonu jest zarówno na polski Śląsk jak i do Bratysławy czy Wiednia. Na Słowacji zlokalizowane zostało kilka wiele zakładów produkcyjnych i dziś cały region śmiało można nazwać jednym z większych zagłębi samochodowych w Europie. AWT udało się wykorzystać tę szansę. W roku 2013 operator uruchomił pierwszy transporty gotowych samochodów. – Od tego czasu zanotowaliśmy dynamiczny wzrost liczby uruchamianych pociągów z autami. Szczególnie bieżący rok jest dla naszej firmy pomyślny, ponieważ notujemy skokowy wzrost przewozów. Jest to wynik przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii, która zakłada dywersyfikację produktową transportów AWT. Naszym celem jest zwiększanie przychodów w branżach innych niż węgiel kamienny, w szczególności ten produkowany przez OKD – wyjaśnia Zbigniew Klepacki, prezes AWT. Operator swoją pozycję w segmencie automotive określa jako bardzo silną. Przewozy gotowych samochodów takich marek jak Porsche, Hyundai, Citroen, Peuegot czy Toyota przekładają się już na 25,12% wszystkich przychodów uzyskiwanych z transportu kolejowego. Transport odbywa się ze słowackich fabryk w Bratysławie i Trnawie oraz czeskim Kolinie do Niemiec, Holandii, Belgii oraz Włoch. W całym roku 2013 AWT uruchomiło 7 pociągów z samochodami. W roku 2014 było ich już 434, zaś w roku następnym 627. Plany na rok 2016 zakładają uruchomienie 1458 pociągów. Założenie jest więc niezwykle ambitne. Niemal półtora tysiąca pociągów z samochodami, jakie zamierza uruchomić AWT, robi jeszcze większe wrażenie, gdy całemu procesowi przyjrzymy się bliżej. Zgodnie ze zweryfikowaną w końcu maja prognozą na ten rok będzie to oznaczało przewiezienie 66 tys. samochodów marki Porsche oraz 212 tys. aut na zlecenie Gefco – będą to Toyota, Citroen, Peugeot. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze

  1. A nie lepiej skorzystać z usług pośrednika, który sprowadzi twój wymarzony pojazd?, ostatnio czytałem taki artykuł https://ddb24.pl/artykul/sprowadzanie-aut-z-zagranicy/699437

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz