Kolejne opóźnienie modernizacji linii Warszawa – Radom

PLK nie zdąży wyremontować linii nr 8 Warszawa – Radom do końca 2020 r. Brakuje bowiem kluczowego dokumentu dla odcinka Warka – Radom. Obecnie planowany termin zakończenia inwestycji to 2022 rok. Linia do Radomia z Warszawy przez Warkę i Radom do Kielc i dalej do Krakowa. W ubiegłym roku zmodernizowano stację Radom za 100 mln wraz z budową Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym. Pod koniec lipca ubiegłego roku podpisano umowę na modernizację odcinka od Okęcia do Czachówka. To 27 km, które Trakcja PRKiI przebudowuje za 462 mln zł. Prace na tym odcinku rozpoczęły się w I kw. 2016 r. W ubiegłym roku rozpisano także dwa przetargi na inne odcinki linii nr 8. Pierwszy dotyczy LOT-ów: C, D, E (od km 58.100 do km 100.850) na odcinku Warka – Radom. To linia jednotorowa, a PLK planują budowę drugiego toru. Termin zakończenia tego przetargu przesuwano kilka razy. W maju ogłoszono, że w zamówieniu tym zgłosiło się 11 konsorcjów. PLK nie wyłoniła jeszcze wykonawcy, a umowa na tę inwestycję ma być podpisana w 2017 r. Przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” napotyka spore problemy. Ich powodem są liczne odwołania potencjalnych wykonawców na zapisy przetargu. Problemy są także z wyłonieniem nadzorcy części inwestycji. Opisujemy je TUTAJ. Drugie postępowanie dotyczy odcinka Warszawa Okęcie – Radom na szlaku Czachówek Południowy – Warka (od km 38,800 do km 58,100). Do PLK wpłynęło osiem ofert, jednak nie podano jeszcze terminu zakończenia przetargu. Jak się okazuje, opóźnienia w postępowaniu przetargowym to nie jedyny problem. Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, dla obu odcinków brakuje decyzji środowiskowej. Regionalna Dyrekcja Ochrony środowiska ma wydać decyzję w I kw. 2017 r. Ponadto dla odcinka Warka – Radom brakuje decyzji lokalizacyjnej, bez której nie można rozpocząć wykupu działek niezbędnych do budowy drugiego toru na tej linii. Z tego powodu PLK po raz kolejny przesunęła termin realizacji inwestycji – obecnie to 2022 rok. Tym samym opóźnienie tej inwestycji wynosi już 12 lat. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze