Urząd Transportu Kolejowego sprawdza przedsiębiorstwa kolejowe w udzielaniu pomocy osobom niepełnosprawnym

W związku z powtarzającymi się nieprawidłowościami w udzielaniu pomocy osobom niepełnosprawnym lub o ograniczonej sprawności ruchowej, Urząd Transportu Kolejowego zintensyfikował działania zmierzające do zapewnienia, aby przedsiębiorstwa kolejowe oraz zarządcy stacji wywiązywały się z nałożonych na nie obowiązków. Urząd wyjaśnia okoliczności w jakich doszło do nieprawidłowości w obsłudze pasażerów niepełnosprawnych przez pracowników spółki PKP Intercity. Już pod koniec czerwca br. przewoźnik został wezwany do niezwłocznego przedstawienia Prezesowi UTK szczegółowych i wyczerpujących informacji w tej sprawie. Prezes UTK, zgodnie z przysługującymi mu ustawowo kompetencjami, 8 lipca br. wszczął postępowanie administracyjne wobec PKP Intercity w związku z naruszeniem przepisów odnoszących się do obowiązku zapewnienia taboru kolejowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej. Uchybienia zarzucane spółce naruszają przepisy art. 21 ust. 1 w zw. z art. 24 lit. a) Rozporządzenia (WE) Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Kierując się potrzebą ochrony interesów tej grupy pasażerów, Prezes UTK nie wyklucza wszczęcia kolejnych postępowań administracyjnych wobec firm, które dopuszczą się naruszenia przepisów rozporządzenia zobowiązujących przedsiębiorstwa kolejowe do zapewnienia pomocy osobom niepełnosprawnym w pociągu, a także w trakcie wsiadania i wysiadania z niego. Dodatkowo inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzą kontrolę przestrzegania praw pasażerów oraz zweryfikują procedury pod kątem stosowania zapisów odnoszących się do obsługi pasażerów niepełnosprawnych. Źródło: UTK

Komentarze