UTK chce cofnąć certyfikaty bezpieczeństwa kilku kolejowym spółkom

Z uwagi na zauważalnie dużą liczbę wypadków i incydentów w ruchu kolejowym z udziałem przedsiębiorców zajmujących się budową i utrzymaniem infrastruktury, prezes UTK podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli ponad 20 firm branży kolejowej – informuje w komunikacie Urząd Transportu Kolejowego. Ich działalność została poddana analizie przez zespół powołany do spraw monitorowania bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Zespół analizował dane otrzymane od przewoźników, w tym wskaźniki bezpieczeństwa odniesione do wykonanej pracy przewozowej oraz liczbę zaistniałych wypadków i incydentów podczas inwestycji i remontów. – W wyniku analiz podjęto decyzję o przeprowadzeniu kontroli wybranych przedsiębiorców. Wytypowano tę grupę podmiotów, u których wystąpiły najniższe wskaźniki bezpieczeństwa oraz u których odnotowano częste występowanie wypadków i incydentów – informuje UTK. Kontrole przeprowadzano w maju i czerwcu. W wyniku kontroli stwierdzono naruszenie przepisów z zakresu kolejnictwa dotyczących poprawnego stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. Dotychczas w trzech przypadkach stwierdzone naruszenia dały podstawę do podjęcia kroków zmierzających do cofnięcia certyfikatu spółkom: Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej; oraz Majkoltrans sp. z o.o. Nieprawidłowości polegały między innymi na nieprawidłowym zarządzaniu ryzykiem operacyjnym skutkującym brakiem określenia adekwatnych środków kontroli ryzyka, a w konsekwencji brakiem możliwości monitorowania ich skuteczności, niespełnieniu wymogów organizacyjnych i technicznych dotyczących eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych, brakiem zarządzania zmianami zachodzącymi w systemie zarządzania bezpieczeństwem, nieustalaniu odpowiednich celów w zakresie bezpieczeństwa i brakiem nadzoru nad kwalifikacjami pracowników zatrudnionych na stanowiskach kolejowych. Przedsiębiorstwa nie zgłaszały też i nie rejestrowały wypadków, incydentów i zdarzeń potencjalnie wypadkowych. – Z uwagi na stwierdzone naruszenia oraz wynikające z nich potencjalnie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w stosunku do kilku przedsiębiorców prezes UTK podjął działania w sprawie cofnięcia certyfikatów bezpieczeństwa – informuje UTK. Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych. Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwia prowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze