Zakończyła się budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Ponad 4-kilometrowy odcinek – wydrążony we wzgórzach Chlum i Homolka – jest kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej Rokycany – Pilzno. Ten fragment trasy stanowi o efektywnym funkcjonowaniu całej linii kolejowej, która łączy Pragę z granicą niemiecką. Należy on także do transeuropejskiej sieci kolejowej, jak również jest jedną z najistotniejszych części czeskiego systemu transportowego i tranzytowego. Łączna wartość modernizacji odcinka Pilzno – Rokycany wynosi ok. 4 mld koron (147,6 mln euro ). Rozpoczęcie drążenia drugiego – północnego – tunelu w Kyšicach planowane jest na sierpień 2016 r., natomiast ukończenie przebudowy całej trasy kolejowej przewidywane jest w 2018 roku. Przebicie południowego tunelu łączącego Pilzno z Rokycanami, oddalonymi od stolicy Czech o ok. 90 km, trwało 1,5 roku. Prace techniczne prowadzone przez firmę Metrostav były niezwykle skomplikowane ze względu na długość tunelu – ponad 4 km – oraz niestabilność geotechniczną gruntu, m.in. niespodziewaną twardość skały wzgórz Chlum i Homolka. Metrostav planuje rozpoczęcie robót związanych z drążeniem kolejnej, północnej, nitki tunelu w sierpniu 2016 r. Prace modernizacyjne tego odcinka mają na celu osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej, w tym skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacji ruchu kolejowego, a w przyszłości także umożliwienie ruchu pociągów dużej prędkości. Tunele w Ejpovicach zostały zaprojektowane zgodnie z inter-operacyjnymi wymaganiami UE dla europejskich sieci kolejowych. Finalnie – dzięki przebudowie – długość odcinka zmniejszy się z 20 do 14 kilometrów, natomiast czas podróży z Pragi do Pilzna ulegnie skróceniu do poniżej godziny. „Metrostav posiada bogate międzynarodowe doświadczenie w zakresie drążenia tuneli – spółka odpowiada m.in. za rozbudowę metra w czeskiej Pradze i w stolicy Finlandii, jak również za budowę tuneli drogowych i technologicznych w Szwecji czy Norwegii. Tunel kolejowy w Ejpovicach na trasie Pilzno – Rokycany jest najdłuższym tego typu obiektem w Czechach, dlatego przywiązywaliśmy dużą wagę do sprawnej i profesjonalnej realizacji inwestycji. W tym celu skorzystaliśmy z tarczy drążącej w nowoczesnej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), którą będziemy również posługiwać się podczas prac nad północnym tunelem. Gwarantuje ona bezpieczeństwo, a także w znaczący sposób przyspiesza prowadzenie robót. Linia, której fragment modernizuje firma Metrostav, jest istotną częścią składową całego systemu kolejowego w Czechach i przyniesie pozytywne zmiany zarówno dla pasażerów, jak i dla całego transportu europejskiego” – mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska. Źródło: Inforail

Komentarze

Prześlij komentarz