Modernizacja torów i nowe przystanki mają usprawnić ruch pasażerski w największych miastach

Po modernizacji części kluczowych szlaków dalekobieżnych kolej przyspiesza prace dla usprawnienia połączeń aglomeracyjnych. Jeszcze w tym roku wyłoniony ma być wykonawca drugiego etapu modernizacji linii obwodowej w Warszawie. Najnowsza inwestycja obejmie przebudowę trzech przystanków (Warszawa Koło, Warszawa Kasprzaka i Warszawa Zachodnia) oraz budowę dwóch dodatkowych dla Kolei Mazowieckich i SKM (Warszawa Obozowa i Powązkowska). Prace zaczną się w marcu i będą kosztować 43 mln zł. Wcześniej zmodernizowano stację Warszawa Gdańska. Przejmie obsługę ruchu dalekobieżnego podczas modernizacji linii średnicowej. W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) uruchomiły przetarg na modernizację 42-kilometrowej linii pomiędzy Łodzią Kaliską a Zduńską Wolą. Warte 480 mln zł przedsięwzięcie ma usprawnić ruch na terenie Łódzkiego Węzła Kolejowego. W planach jest przebudowa pięciu wiaduktów i 12 mostów, modernizacja kilkudziesięciu przejazdów i wyposażenie ich w urządzenia sterowania ruchem. Na siedmiu stacjach i przystankach będą przebudowywane perony, na dwóch powstaną podziemne przejścia. Po zakończeniu prac pociągi pojadą z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Skróci to czas podróży o blisko kwadrans. – Zmodernizowana infrastruktura pozwoli na odciążenie ruchu samochodowego w Łodzi i w obrębie aglomeracji oraz budowanie centrów przesiadkowych – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK. W Krakowie przygotowywana jest modernizacja 20 kilometrów linii na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice. Przebudowane zostaną cztery stacje, powstaną dwa nowe przystanki i mosty na Wiśle. Dobudowana będzie dodatkowa para torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jeden tor od Płaszowa do Bieżanowa. Po zakończeniu wszystkich robót przez Kraków będzie kursować więcej pociągów. Dla usprawnienia połączeń ważna jest także budowa łącznicy Kraków Zabłocie–Kraków Krzemionki. Skróci ona przejazd pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego w granicach 12–15 minut, a do stacji lokalnych o ok. 5 minut. We Wrocławiu, gdzie w ostatnich latach powstały trzy nowe przystanki: Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka, przygotowywane są kolejne przystanki w obrębie aglomeracji wrocławskiej. Planowane są na liniach, przy których powstały osiedla: Wrocław–Jelcz Miłoszyce i Wrocław–Sobótka–Świdnica. Modernizowana będzie także linia z Wrocławia do Głogowa. Natomiast w Trójmieście do modernizacji przewidziana jest trasa z Gdyni do Wejherowa i Lęborka. Ponadto zwiększy się liczba pociągów pasażerskich na trasie Maksymilianowo–Tczew–Gdańsk–Gdynia. Źródło: rp.pl

Komentarze