PKP PLK przeznaczą 200 mln zł na realizację programu poprawy przewozów towarowych na Śląsku

PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą 200 mln zł w ciągu dwóch lat na realizację programu poprawy przewozów towarowych na Górnym Śląsku. W 2016 r. to 13 zadań za 104,5 mln zł na ponad 80 km torów. W ubiegłym roku za 100 mln zł wyremontowano w regionie ponad 90 km torów. Dzięki temu poprawia się obsługa pociągów, szybsze są przewozy towarów, poprawia się bezpieczeństwo. PLK w obecnej perspektywie finansowej skupiają się na poprawie warunków dla przewoźników towarowych. W tym roku zarządca infrastruktury kontynuuje program ”Udrożnienie podstawowych ciągów komunikacyjnych w ruchu towarowym na terenie Śląska”. Obejmuje on łącznie 13 zadań na terenie Górnego Śląska, które zostaną zrealizowane do połowy grudnia, aby zapewnić pełną przejezdność szlaków w okresie szczytu przewozowego. – W tej perspektywie linie towarowe znacznie się poprawią. Program dla linii śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami. Jego efekty, to przywrócenie do ruchu wyłączonych torów stacyjnych, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów, lepszej obsługi oraz podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Dobre efekty będą dla przewoźników, gospodarki Śląska i kraju – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Przez pięć najbliższych miesięcy, sześciu wykonawców zrealizuje 11 zadań inwestycyjnych oraz 2 zadania realizowane ze środków utrzymaniowych obejmujących rewitalizację blisko 81 km torów. 14 stacji zwiększy przepustowość, będzie więcej pociągów m.in. na stacji Mysłowice, Chełm Śląski, Bierawa, Gliwice Łabędy, Leszczyny, Chorzów Stary, Tarnowskie Góry. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać szybciej i z większą częstotliwością w region i za granicę. Zaplanowano wymianę 30 rozjazdów, ważnych elementów usprawniających m.in. przejazd przez stację. Poprawa stanu 21 przejazdów kolejowo - drogowych podniesie poziom bezpieczeństwa. Oprócz tego rewitalizacja poprawi 42 obiekty: wiadukty, mosty, przepusty i dzięki temu będzie płynniejsza jazda składów towarowych. Naprawa torów spowoduje, że pociągi towarowe przyspieszą z 20 km/h do 40, 60 a w niektórych miejscach do 120 km/h. Prace pozwolą na likwidację tzw. wąskich gardeł i znaczącą poprawę warunków kolejowych przewozów towarowych, a w efekcie wzrost konkurencyjności tej gałęzi transportu. Zaplanowane zadania to m.in. przywrócenie do ruchu na zamkniętym torze linii Zabrze Makoszowy – Leszczyny. Dzięki temu pociągi pojadą z prędkością 50 km/h, poprawi się jakość obsługi pociągów towarowych na stacji Leszczyny, Elektrowni Rybnik a po całej linii pojedzie więcej składów. PLK dążą do tego, by na ciągach wywozowych ułatwić przewoźnikom obsługę składów. Prace obejmują głównie wymianę torów stacyjnych, rozjazdów oraz wymianę sieci trakcyjnej. Ogólnie na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły już na ten cel ponad 2,5 mld zł. W najbliższych latach planowane są inwestycje za 9 mld zł. (PKP PLK)

Komentarze