PKP SA, PKP Cargo oraz Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) - twórca kampanii Tiry na tory

PKP SA, PKP Cargo oraz Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) - twórca kampanii Tiry na tory – chcą rozwijać transport intermodalny na polskim rynku. Jak informuje Grupa PKP, w łódzkim Instytucie Spraw Obywatelskich odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli PKP SA, PKP Cargo oraz Instytutu dotyczące działań wspierających transport intermodalny w Polsce. Kolejowym spółkom zależy zarówno na zwiększeniu wolumenu transportowanych ładunków zwłaszcza tranzytowych, jak i na wykorzystaniu posiadanej infrastruktury bocznicowej i przeładunkowej. Instytut zaś promuje zrównoważony i ekologiczny transport, przede wszystkim pod kątem ochrony mieszkańców miejscowości położonych przy drogach tranzytowych, przez które przebiega duża część transportu kołowego. – Jednym z głównych celów tworzonej strategii spółki powinno być dążenie do powrotu na tory transportu towarowego. Aby to osiągnąć, musimy nie tylko zaoferować opłacalną dla przedsiębiorcy i wysokiej jakości usługę transportową, ale także współpracować z samorządami i organizacjami przedsiębiorców, tak aby dostosowywać infrastrukturę transportową, przeładunkową czy terminale do ich potrzeb. Skoro w ostatnich dekadach zmieniła się struktura transportu, wymaga to także odpowiednich działań na kolei, a przykłady Szwajcarii, Austrii czy Niemiec, gdzie ładunki wracają na tory, pokazują, że jest to możliwe. Transport intermodalny łączy w sobie zalety transportu kołowego, takie jak elastyczność, jak też transportu kolejowego, czyli przede wszystkim przyjazność dla środowiska – mówi dr Michał Beim, Członek Zarządu PKP SA odpowiedzialny za strategię. PKP SA jest także posiadaczem ponad 500 bocznic oraz ponad 100 tys. działek często położonych bezpośrednio przy torach kolejowych. – Ta infrastruktura, dzisiaj często niedoinwestowana i słabo wykorzystywana, jest naturalnym zasobem, który może zmienić sposób, w jaki przedsiębiorcy korzystają z kolei – mówi Jarosław Kołodziejczyk, odpowiadający w Zarządzie PKP SA za nieruchomości. – Remonty, inwestycje w bocznice, także z wykorzystaniem pieniędzy unijnych, mogą sprawić, że załadunek kontenera czy naczepy będzie wygodniejszy i bardziej opłacalny niż transport kołowy – podkreśla. Swojej szansy w transporcie intermodalnym upatruje także PKP Cargo. Adam Zyzman podkreśla, że ten rodzaj transportu będzie miał coraz większe znaczenie w polityce handlowej i w strategii spółki, co jest zgodne z koncepcją rozwoju transportu, prezentowaną przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. W projekt angażuje się także Instytut Spraw Obywatelskich – pozarządowa organizacja organizująca od ponad dwóch dekad szeroko rozpoznawalną kampanię „Tiry na tory”. – Cieszy nas, że po 25 latach kampanii obywatelskiej „Tiry na tory”, Rząd chce realizować jej założenia w praktyce. Z naszych badań wynika, że 80% obywateli uważa, iż idea „Tiry na tory” jest Polsce potrzebna – mówi Rafał Górski, Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO). Jak informuje PKP, współpraca ma opierać się zarówno na skierowanych do opinii publicznej, przedsiębiorców i samorządów działaniach edukacyjnych oraz społecznych, jak i na działaniach kolei zmierzających do szybkiego stworzenia atrakcyjnej oferty intermodalnej. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze