Prywatny przewoźnik będzie obsługiwał w Czechach międzyregionalne przewozy pospieszne

Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej po raz pierwszy w historii zdecydowało o zleceniu prowadzenia dotowanych międzyregionalnych przewozów pospiesznych (kategoria R – rychlík) prywatnemu przewoźnikowi bez przetargu. Wraz z nowym rozkładem jazdy od połowy grudnia trasę pomiędzy Mostem a Pilznem będzie obsługiwać przewoźnik GW Train Regio z grupy Jihotrans. Umowa zostanie parafowana na okres 10 lat. Pierwszy prywatny pociąg pospieszny wydaje się być zakończeniem wieloletniej batalii o zliberalizowanie rynku przewozów pasażerskich zamawianych przez państwo pomiędzy państwowym przewoźnikiem České dráhy, prywatnymi operatorami a ministerstwem transportu. Paradoksalnie bezpośredni wybór przewoźnika z pominięciem procedury konkursowej, czyli główna własność rynku regulowanego, jest dalszym krokiem w kierunku liberalizacji na czeskich torach. Do tej pory wszystkie dofinansowywane połączenia międzyregionalne były przydzielane firmie České dráhy (roczna wysokość dotacji wynosi ok. 4,2 mld koron), za co ministerstwo od kilku lat było krytykowane przez prywatnych przewoźników (głównie RegioJet i LeoExpress). Relacja Pilzno – Most była drugim dotowanym połączeniem, którego operatora postanowiono wybrać w przetargu (pierwszym był konkurs na relację Ostrawa – Karniów – Ołomuniec, lecz nie został on rozstrzygnięty). Przetarg ogłoszono w 2015 roku, kiedy to swoje oferty złożyły České dráhy, Arriva, RegioJet (nie spełnił wymogów formalnych), LeoExpress oraz firma GW Train Regio, która zaproponowała najniższą kwotę dofinansowania w wysokości 75 koron za pociągokilometr. Wyniki konkursu zostały przez České dráhy natychmiast zaskarżone w czeskim odpowiedniku UOKiK (same oczekiwały dotacji w wysokości 103 koron/pockm). Przewoźnik argumentował, iż w przeciwieństwie do pozostałych uczestników przetargu jest dyskryminowany z powodu konieczności uznawania biletów pracowniczych o czym pisaliśmy tutaj. Skarga ČD jeszcze w 2015 roku została uznana a wyniki konkursu ofert anulowano. Niemniej jednak w związku z koniecznością zagwarantowania dostępności transportowej (ustalona ustawowo minimalna dzienna liczba połączeń) ministerstwo transportu zdecydowało o przyznaniu z wolnej ręki połączeń zwycięzcy anulowanego konkursu ofert. Szczegóły umowy nie zostały jeszcze ustalone, ale będą się one różnić od oferty GW Train Regio przedstawionej w przetargu – umowa ma zostać zawarta na dekadę zamiast planowanych 15 lat, co znowu powoduje zmiany w kosztorysie. Pomimo nieskutecznych jak do tej pory przetargów, ministerstwo transportu ma w planach przeprowadzenie kolejnych konkursów na przewozy międzyregionalne – w pierwszej kolejności mają to być relacje Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem, Praga – Ústí nad Labem – Cheb oraz Praga – Ústí nad Labem. GW Train Regio jest obecnie operatorem pociągów osobowych na 5 liniach regionalnych w krajach morawsko-śląskim, karlowarskim oraz kralovohradeckim. Do obsługi nowego połączenia będzie wykorzystywać 4 modernizowane obecnie przez zakłady CZ Loko jednostki spalinowe serii 628 (845) wycofane z użytku przez Deutsche Bahn. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze