Rosja będzie rozwijać swoją kolej z Chińskim kapitałem

Do 2021 r. powstać ma pierwsza trasa kolei dużych prędkości w Rosji – z Moskwy do Kazania. W ambitny projekt zaangażowani są – także finansowo – Chińczycy, co jest wyrazem reorientacji rosyjskiej polityki zagranicznej. Rozwój szybkich połączeń i KDP ma sprzyjać także budowaniu euroazjatyckich korytarzy transportowych. Pierwsza rosyjska linia KDP – z Moskwy do Kazania – będzie liczyć 770 km i przechodzić przez siedem obwodów Rosyjskiej Federacji. Pociągi będą zatrzymywać się m.in. we Władimirze, Niżnim Nowogrodzie i Czeboksarach. Tym samym trasa będzie komunikować 30 milionów mieszkańców. Pociągi mają poruszać się z maksymalną prędkością 400 km/h. Całą trasę – do Kazania – pokonają w 3,5 godziny (w tej chwili czas przejazdu wynosi 11,5-13 h). Zgodnie z założeniami rocznie, w pierwszych latach funkcjonowania, korzystać ma z niej 10,5 mln pasażerów, przy czym w 2030 r. ma wzrosnąć do 17 milionów. Na udział w projekcie KDP liczyły bardzo zachodnie firmy. Zmieniająca się sytuacja polityczna i nałożone przez kraje zachodnie sankcje po aneksji przez Rosję Krymu oraz wojnie w Donbasie zmieniły sytuację. Moskwa otworzyła się na współpracę z Państwem Środka w tym zakresie. W zeszłym roku Ministerstwo Transportu Rosji, Rosyjskie Koleje (RŻD), Narodowa Komisja Rozwoju i Reform Chińskiej Republiki Ludowej oraz Chińskie Koleje (CR) podpisali memorandum dotyczące KDP – spraw inżynieryjnych, budowy i finansowania. Strona chińska wyraziła wolę zainwestowania sporych sum na realizację trasy KDP. Na razie Chińczycy zapewnili ok. 400 mld rubli kredytu na trasę do Kazania. Projekt ma ostatecznie powstać w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego i w jego realizację ma zostać zaangażowany koncesjonariusz. Warunki planowanej koncesji w związku z realizacją tego projektu zostaną określone w umowie, którą jeszcze w tym roku podpiszą rządy Rosji i Chin. Na trasie przewidziano szereg obiektów inżynieryjnych – m.in. kompleks dworcowy we Władimirze, skrzyżowanie z trasą drogową M7 i most nad Wołgą. Według wyliczeń, budowa KDP będzie wymagała 168 tys. ton szyn, 684 rozjazdów, 354 tys. ton metali i 1439 km kabli. W sumie wartość zamówień na różne produkty i materiały sięgać będzie 270 mld rubli. Od czerwca 2015 r. trwają prace projektowe pierwszej linii Moskwa – Kazań, prowadzone przez rosyjsko-chińskie konsorcjum pod kierownictwem Mosgiprotransu i z udziałem firm Niżegorodmetroprojekt oraz CREEC. Mają się one zakończyć jeszcze w tym roku. Zgodnie z dekretem Rosyjskiej Federacji ze stycznia, linia KDP musi być uruchomiona w 2021 r., z jazdami próbnymi odbywającymi się od 2020 r. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze