Rusza remont dworca w Sosnowcu Maczkach

Polskie Koleje Państwowe przekazały wykonawcy klucze do nieczynnego dworca w Sosnowcu-Maczkach. Zabytkowy budynek zostanie odrestaurowany i przystosowany do pełnienia funkcji Centrum-Naukowo Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej. Zgodnie z projektem wyremontowany zostanie jeszcze jeden budynek, w którym znajdą miejsce placówki handlu i gastronomii związane z obsługą uczelni oraz mieszkańców Maczek. Dokumentacja zakłada także budowę przejścia podziemnego łączącego budynek stanowiący pozostałość po historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej (przy ul. Krakowskiej) z budynkiem byłego dworca kolejowego (międzytorze linii kolejowych). Oprócz tego władze za kwotę ponad 30 mln zł wybudują sieć wodno-kanalizacyjną. – Cieszę się, że możemy mieszkańców poinformować o rozpoczęciu prac. Bardzo nam zależy, aby dzielnica, która od zawsze związana była z koleją, zmieniła swe oblicze – mówi Jeremiasz Świerzawski, dyrektor projektu w Departamencie Inwestycji PKP S.A. Wyłonione w drodze przetargu konsorcjum firm P.A. Nova, TWS GP i Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Socar, które zaoferowało kwotę 38,9 mln zł rusza właśnie z pracami, które pozwolą na przywrócenie świetności dworca. – Zaczynamy wygradzanie i zabezpieczanie terenu. Pierwsze poważne roboty rozpoczną się od rozebrania budynków przy rynku przed dworcem. Najtrudniejsze zadanie, to z pewnością prace konstrukcyjne w samym budynku oraz budowa przejścia podziemnego, pod torami kolejowymi – tłumaczy Przemysław Żur, wiceprezes Novej. Stacja kolejowa Sosnowiec - Maczki przez długi czas nazywana była Granicą i była końcową stacją linii warszawsko-wiedeńskiej kolei żelaznej, a także ostatnią stacją przed granicą austriacką. Warto podkreślić, że stacja była jednym z dwóch najważniejszych przystanków obok początkowej stacji w Warszawie. Projektantem obu dworców był Henryk Marconi, a dworzec budowano w latach 1839-1848. Jego dzisiejszy wygląd ukształtował się na przełomie XIX i XX w. Splot wielu czynników sprawił, że w 1858 roku podjęto działania mające na celu budowę odnogi z Ząbkowic do pruskich Szopienic ze stacją graniczną w Sosnowcu. Już w 1859 roku wybudowano okazały gmach dworca kolejowego, który do dnia dzisiejszego będzie stanowił dominantę centrum miasta. (PKP S.A.)

Komentarze