Rząd Styrii wyraził poparcie dla odbudowy austriacko-słoweńskiej transgranicznej linii kolejowej

Rząd Styrii wyraził poparcie dla odbudowy austriacko-słoweńskiej transgranicznej linii kolejowej Bad Radkersburg – Gornja Radgona. To kolejny w ostatnich latach projekt rewitalizacji przygranicznych linii kolejowych na Bałkanach w celu przywrócenia regularnych połączeń pasażerskich. Bad Radkersburg to niewielka uzdrowiskowa miejscowość w południowo-wschodniej Austrii w kraju związkowym Styria. Na mapie kolejowej Austrii Bad Radkersburg leży na ostatnim, 31. kilometrze lokalnej linii dochodzącej ze Spielfeld-Strass. Na linii prowadzony jest ruch osobowy, pociągi regionalne kursują przez cały dzień w godzinnym takcie. Niecałe 3 km dalej, po drugiej stronie granicy, leży gmina Gornja Radgona, skąd biegnie druga część przerwanej po II wojnie światowej linii do stacji węzłowej Ljutomer na magistrali Lublana – Budapeszt. Po stronie słoweńskiej linia ma długość 23 km i prowadzony jest na niej wyłącznie ruch towarowy. Ciągłość trasy została przerwana w kwietniu 1945 r., kiedy to wycofujące się wojska niemieckie wysadziły most kolejowy na rzece Mur. Po wojnie przywrócono przejezdność linii jedynie do stacji granicznych, a mostu nigdy nie odbudowano. Przeprowadzone studium wykonalności wykazało, że jest potencjał i zasadność odbudowy odcinka transgranicznego linii dla przewozów pasażerskich. Projekt zyskał poparcie zarówno rządu austriackiej Styrii, jak i władz słoweńskich. Całkowity koszt przedsięwzięcia będzie wynosił 20 mln euro di zostanie sfinansowany przez Austriacki Rząd Federalny przy wsparciu funduszu spójności Unii Europejskiej. Projekt obejmuje odbudowę mostu kolejowego na rzece Mur oraz jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej o długości 2,8 km między Bad Radkersburg i Gornja Radgona, wraz z przebudową układów torowych stacji i urządzeń SRK. Przygotowanie projektu zaplanowano na lata 2016 – 2017, a rozpoczęcie prac budowlanych przewidywane jest na początku 2018 roku. Burmistrzowie miast Bad Radkersburg – Heinrich Schmidlechner i Gornja Radgona – Stanislav Rojko są przekonani, że pierwsze pociągi pasażerskie mogłyby ponownie po ponad 70 latach połączyć leżące po obu stronach granic miejscowości na początku 2019 roku. Tym samym liczba międzynarodowych linii kolejowych między Austrią i Słowenią powiększy się do czterech. Aktualnie oba kraje łączą dwie zelektryfikowane linie magistralne z Salzburga do Lublany przez przejście graniczne Rosenbach – Jesenice, oraz z Wiednia do Zagrzebia przez Spielfeld-Strass – Maribor, a także jednotorowa, niezelektryfikowana linia o znaczeniu lokalnym z Klagenfurtu do Mariboru przez przejście graniczne Bleiburg – Prevalje. W ostatnich latach na Bałkanach nastąpiła zmiana tendencji w podejściu do lokalnych, transgranicznych linii kolejowych, co przełożyło się na reaktywację wielu nieczynnych od lat odcinków linii, a tym samym ożywienie gospodarcze i otwarcie na turystykę w obszarach przygranicznych. W 2001 r. po kilkudziesięciu latach reaktywowano przewozy pasażerskie i towarowe między Słowenią a Węgrami po odbudowaniu fragmentu V paneuropejskiego korytarza transportowego na odcinku Murska Sobota – Zalalövö. Źródlo: Kurier Kolejowy

Komentarze