W Fabryce Pojazdów Szynowych trwa modernizacja 20 ezt-ów serii EN57

W Fabryce Pojazdów Szynowych trwa modernizacja 20 ezt-ów serii EN57. Prace przy tych jednostkach są w chwili obecnej na różnych etapach zaawansowania. Pierwsza, o czym informowaliśmy na łamach InfoRail, jest w trakcie jazd testowych. Dziesiątka tych jednostek ma być gotowa jeszcze w tym roku, kolejne 10 szt. w roku przyszłym. To jedna z najbardziej zaawansowanych modernizacji składów serii EN57. Jak poinformował nas Łukasz Szaranek, Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży w Fabryce Pojazdów Szynowych, prace przy każdej jednostce rozpoczynają się od całkowitego demontażu takiego EZT. Modernizacja przeprowadzana jest według własnej dokumentacji konstrukcyjnej, a zmodernizowane pojazdy posiadają m.in. następujące parametry: - prędkość eksploatacyjną do 120 km/h, - poprawione zdolności jezdne dzięki zastosowaniu: nowych silników asynchronicznych, nowych przekładni dwustopniowych, oraz modernizacji wózków w zakresie pierwszego stopnia usprężynowania i prowadzenia zestawów kołowych wraz z zapewnieniem optymalnych parametrów hamowania, dzięki nowoczesnemu układowi hamowania z nowym zaworem rozrządczym. Ponadto zmodernizowane w FPS jednostki EN57 posiadają zmienione czoła pojazdu, nowe wnętrze, przebudowaną dużą kabinę maszynisty z ergonomicznym pulpitem, wydajny system klimatyzacji (przestrzeń pasażerska oraz kabina maszynisty), kabinę WC w systemie zamkniętym oraz dodatkową dużą dostosowaną dla osób niepełnosprawnych, drzwi odskokowo-przesuwne, system informacji pasażerskiej, monitoring wnętrza oraz kamerę rejestracji szlaku, rampy, miejsca do rowerów oraz inne, wynikające z konieczności dostosowania takiego pojazdu do aktualnych standardów oczekiwanych przez przewoźników oraz pasażerów – dodaje Łukasz Szaranek. Co więcej przeprowadzona w FPS modernizacja przynosi bardzo pozytywne zmiany w dwóch aspektach: 1. technicznym - wprowadzenie napędów energoelektronicznych powiązanych z nowymi silnikami i przekładnią oraz nowoczesne sterowanie układem hamulca powoduję, że pojazd po modernizacji posiada wymagane właściwości rozruchu i hamowania, które nie odbiegają od pojazdów nowych. Ponadto przy modernizacji kabiny maszynisty uzyskuje się wysoki komfort pracy maszynisty, nie odbiegający od pojazdów nowobudowanych. 2. wizualnym – całkowita przebudowa wnętrza do którego wchodzi się przez niezawodne i szczelne drzwi odskokowo-przesuwne w połączeniu z nowoczesnym design, pozwoliła na stworzenie wielofunkcyjnego, w pełni klimatyzowanego pojazdu wyposażonego w nowoczesne systemy multimedialne. Pierwszy pojazd EN57 po naprawie głównej i modernizacji jest na jazdach badawczych, które wykonuje dla nas notyfikowana jednostka badawcza. Cztery kolejne sztuki są już niemal gotowe. Przy następnych 7 pojazdach toczą się prace na rożnym etapie zaawansowania. Pierwszą sztukę, którą zmodernizowaliśmy, przetestowaliśmy już na wynajętym torze. Testy pokazały, że pojazd jeździ według założeń i nie ma z nim żadnych problemów technicznych – tłumaczy Szaranek. Z pierwotnej konstrukcji EN57 zostaje częściowo pudło z ostoją oraz ramy wózków, które również są modernizowane. Modernizacji pudła podlegają ściany boczne, sufit, podłoga wraz z podwoziem. Pojazd otrzymuje również nowe ściany szczytowe (międzywagonowe) i zupełnie nowe czoła. Zmodernizowane pudła są bardzo dobrze wyciszane, co przekłada się na zwiększenie komfortu akustycznego w przestrzeniach pasażerskich. Dzięki nowemu systemowi kanałów wentylacyjnych i wydajnej klimatyzacji, uzyskujemy przestrzeń dla komfortowej pracy maszynisty i komfortowej podróży dla pasażera – wyjaśnia przedstawiciel FPS. Taki zmodernizowany pojazd może z powodzeniem konkurować z nowymi jednostkami. Żywotność takiej jednostki to kolejne 15-20 lat. Źródło: Inforail

Komentarze