W zakładach Remtrak rozpoczęto restaurowanie lokomotywy EP05-23

W zakładach Remtrak rozpoczęto restaurowanie lokomotywy EP05-23. Po naprawie pojazd ten będzie wykorzystywany jako zabytek czynny do obsługi pociągów specjalnych. W zakładach Remtrak w Warszawie Grochowie rozpoczęła się renowacja jednej z trzech zachowanych lokomotyw serii EU/EP05. Chodzi o elektrowóz EP05-23, który wyprodukowano w 1961 r. a wykorzystywano w ruchu pasażerskim aż do 2008 roku. Lokomotywa ma mieć przywrócone pomarańczowe barwy oraz metalowe oznaczenia. Pojazd przejdzie naprawę, po której będzie wykorzystywany w pociągach specjalnych PKP Intercity. EP05 zwane „Czechami” lub „Cześkami” to zmodyfikowana wersja lokomotyw Škody serii 44E, produkowanych w Czechosłowacji w latach 50. i 60. 

fot. Kamil Sikora, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych
W Polsce miały oznaczanie EU05 i były wówczas najnowocześniejszymi lokomotywami eksploatowanymi przez PKP. W latach 1973-1977 w zakładach ZNTK Gdańsk dokonano modernizacji lokomotyw i poprzez zmianę przełożenia przekładni podniesiono ich prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Zmodernizowane lokomotywy otrzymały nazwę EP05. Od 1984 r. pojazdy te wykorzystywano w pociągach ekspresowych na trasach z Warszawy do Katowic i Poznania, początkowo z prędkością maksymalną 140 km/h. W drugiej połowie lat 80. wprowadzono prędkość 160 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej i wówczas wykorzystano możliwości tej lokomotywy. Po wprowadzeniu lokomotyw EP09 PKP zaczęły wycofywać „Cześki” z eksploatacji, jednak z powodu zbyt małej liczby szybkich lokomotyw EP05 były wykorzystywane w ruchu planowym w latach 90. a nawet w poprzedniej dekadzie. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze