Alstom zaprezentował bezemisyjny Coradia Flint

Na targach InnoTrans zaprezentował Alstom. To bezemisyjna Coradia iLint. Poniżej prezentujemy garść informacji technicznych związanych z działaniem jednostki. Obecnie operatorzy kolejowi najczęściej korzystają ze spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi ruchu pasażerskiego na sieciach niezelektryfikowanych. Towarzysząca temu emisja CO2 i poziom hałasu generowane przez te pociągi zmniejszają całościowy ekologiczny efekt transportu kolejowego. Dlatego Alstom postanowił zaprojektować nowy, bezemisyjny pociąg regionalny stanowiący "cichą" alternatywę: Coradia iLint. Jest to pociąg zasilany przez wodorowe ogniwa paliwowe, emitujący wyłącznie parę wodną i skroploną wodę, generujący niski poziom hałasu podczas jazdy. Alstom jest jednym z pierwszych producentów taboru kolejowego na świecie, którzy opracowali pociąg pasażerski w oparciu o taką technologię. Firma zobowiązała się do zmniejszenia ogólnego zużycia energii w swoich rozwiązaniach technicznych o 20% do roku 2020. CORADIA iLint jest wyjątkowy ze względu na kombinację różnych elementów innowacyjnych: czysta konwersja energii, elastyczny magazyn energii oraz inteligentne zarządzanie mocą trakcji i dostępnej energii. Oprócz aspektu ekologicznego, wodór ma dużo więcej zalet – jest dostępny i konkurencyjny cenowo, ponieważ jest najczęściej występującym we wszechświecie pierwiastkiem. Ogniwo paliwowe stanowi rdzeń systemu, podstawowe źródło energii do zasilania pociągu. Jest ono zasilane wodorem na żądanie, a pociągi są zasilane z trakcji elektrycznej. Ogniwo paliwowe dostarcza energię elektryczną poprzez połączenie wodoru zmagazynowanego w zbiornikach pokładowych z tlenem pochodzącym z powietrza. Jedyne "spaliny" to para wodna i skroplona woda. Pociąg nie emituje żadnych gazów cieplarnianych ani cząstek, a energia elektryczna jest wytwarzana bez generatora czy turbiny, co sprawia, że proces ten jest dużo szybszy i bardziej efektywny. Sprawność systemu opiera się również na magazynowaniu energii w wysokowydajnych bateriach litowo-jonowych. Bateria magazynuje energię z ogniwa paliwowego, gdy nie jest ona potrzebna dla trakcji, lub z energii kinetycznej pociągu podczas hamowania elektrycznego, jednocześnie wspierając dostarczanie energii podczas fazy przyspieszania. Baterie gromadzą tę energię, która nie jest natychmiast zużywana, aby następnie dostarczyć ją w razie potrzeby. Prowadzi to do lepszego zarządzania zużyciem paliwa. Podczas fazy przyspieszania moc ogniwa paliwowego będzie wykorzystywana głównie do zasilania trakcji zgodnie z zapotrzebowaniem, przez przetwornicę trakcyjną, oraz do zasilania systemów pokładowych, również według zapotrzebowania, poprzez konwerter pomocniczy. Dodatkowo podczas tych faz moc pochodząca z baterii zostanie wykorzystana do zwiększenia przyspieszenia. Poziom mocy ogniwa paliwowego zależy od amplitudy i czasu trwania wysokiego zapotrzebowania mocy: krótkie fazy przyspieszania z ograniczonym zapotrzebowaniem mocy będą obsługiwane głównie przez baterię. Tylko dłuższe fazy o wysokim poborze energii prowadzą do pełnego poboru energii z ogniwa paliwowego. W fazie wolniejszego przyspieszania lub wybiegu część mocy ogniwa paliwowego zostanie wykorzystana do ładowania baterii, a część do zasilania systemów pokładowych poprzez przetwornicę pomocniczą. Jeśli bateria zostanie naładowana do wystarczającego poziomu, ogniwo paliwowe zmniejszy swoją moc, aby zasilać tylko systemy pokładowe /przetwornicę pomocniczą. Pozwoli to zmniejszyć zużycie wodoru. Podczas fazy hamowania ogniwa paliwowe zostają prawie całkowicie wyłączone. Falownik trakcyjny zasila złącze prądu stałego energią elektryczną generowaną z energii kinetycznej pojazdu. Ta moc jest wykorzystywana do zasilania układów pokładowych poprzez przetwornicę pomocniczą. Nadwyżka mocy służy do ładowania baterii. Jest to wtórne wytwarzania energii. System ten ma dodatkową zaletę, mianowicie oszczędza wodór. Ponieważ energia wytworzona lub odzyskana z hamowania jest zarządzana w inteligentny sposób, CORADIA iLint dorównuje pod względem zasięgu i wydajności podobnym pociągom regionalnym, niemalże bez wpływu na środowisko. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze