Przewozy promowo-kolejowe dają duże korzyści

– Przewozy promowo-kolejowe skracają czas dostawy towarów, eliminując konieczność ich przeładunku w portach. Wykorzystanie przewozów kolejowych w połączeniu z innymi środkami transportu przynosi klientom PKP Cargo wymierne korzyści – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Grzegorz Fingas, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych. Połączenie kolejowo-promowe do Szwecji może poprawić się dzięki rozwojowi autostrady morskiej Świnoujście – Ystad. 29 sierpnia na promie Mazovia zacumowanym w szwedzkim porcie Ystad przedstawiciele zarządów portów oraz polskiego armatora promowego podpisali List Intencyjny dotyczący trójstronnej współpracy. Podczas uroczystości obecni byli między innymi Paweł Brzecki, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przedstawicieli Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji. Korzyści z rozwoju promowego połączenia między Świnoujściem a Ystad czerpie PKP Cargo. – Przewozy promowo-kolejowe skracają czas dostawy towarów, eliminując konieczność ich przeładunku w portach. Wykorzystanie przewozów kolejowych w połączeniu z innymi środkami transportu przynosi klientom PKP Cargo wymierne korzyści. Możemy w każdej chwili uruchomić taki łańcuch logistyczny z dowolnego miejsca w Polsce, dla dowolnej grupy towarów – mówi Grzegorz Fingas. Obecnie PKP Cargo realizuje przewozy kolejowo-promowe z Świnoujścia do Ystad z wykorzystaniem dwóch promów: MF Kopernik oraz MF Jan Śniadecki. Przewozy te firma realizuje w ramach tzw. pociągów dedykowanych, czyli rozwiązania logistycznego przygotowanego „na miarę”, w odpowiedzi na potrzeby konkretnego klienta. Taki rodzaj usługi pozwala na realizację najbardziej skomplikowanych zleceń przewozowych. W jej ramach PKP Cargo prowadzi połączenia obejmujące przewóz towaru do portu, przewóz promem kolejowym, przewóz do punktu załadunku, przeładunek na samochód, przewóz do klienta oraz w razie potrzeby również usługę składowania i magazynowania. – Przeznaczamy konkretne zasoby: pracowników, wagony, lokomotywy pod określone przewozy (konkretny towar w konkretnej relacji) w określonym czasie, np. 40 wagonów z lokomotywą do przewozu 50 tys. ton węgla ze stacji A do stacji B w okresie 100 dni – informuje PKP Cargo. Przykładami zleceń dedykowanych są przewozy nawozów Grupy Azoty z Polski do Szwecji oraz wyrobów z drewna Grupy Kronospan ze Szczecinka do Szwecji. – W ubiegłym roku przewieźliśmy 900 ton nawozów Grupy Azoty z Polski do Skandynawii łącząc transport kolejowy, promowy oraz samochodowy. Ten ostatni dotyczył jedynie ostatniej mili, czyli dostawy towaru do odbiorcy końcowego – informuje nas PKP Cargo. Źródło: Rynek Infrastruktury

Komentarze