Rekordowe wyniki przewozów intermodalnych koleją

Z danych, jakie opublikował Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w II kwartale 2016 r. odnotowano rekordowe w historii wyniki jeśli chodzi o wielkość przewozów intermodalnych z wykorzystaniem transportu kolejowego w Polsce. Według danych UTK, w drugim kwartale 2016 roku przewoźnicy towarowi w Polsce przetransportowali ponad 227 tys. jednostek intermodalnych, co stanowiło blisko 343 tys. TEU (1 TEU jest odpowiednikiem standardowego kontenera 20-stopowego). W porównaniu z II kwartałem 2015 roku ich liczba wzrosła o 32,29% (wg TEU: o 30,33%). UTK poinformował, że po raz pierwszy w historii łączna masa w przewozach intermodalnych wyniosła ponad 3 mln ton, a wykonana praca przewozowa przekroczyła 1 mld tonokilometrów. Wielkość przewozów intermodalnych wyniosła w II kwartale br. 3 176,3 mln ton biorąc pod uwagę masę i 1 093 176,2 mln tonokm biorąc pod uwagę pracę przewozową. Jednocześnie, wzrósł udział przewozów intermodalnych w całości kolejowych przewozów towarowych, osiągając poziom 5,79% (wg masy) i 8,63% (wg wykonanej pracy). W II kwartale 2016 r. kolejowe przewozy intermodalne realizowało 10 licencjonowanych przewoźników. Głównymi graczami na rynku, podobnie jak w poprzednich kwartałach, pozostawały spółki PKP Cargo, DB Cargo Polska i Lotos Kolej Łącznie osiągnęły udział w rynku ponad 80% (wg przewiezionej masy) oraz blisko 85% (wg wykonanej pracy przewozowej). Wyraźnym liderem jest PKP Cargo (43,1% udziału w rynku pod względem masy i 47,5% pod względem pracy przewozowej). – Tak dynamicznie rosnący rynek intermodalu jest dobrym symptomem dywersyfikacji rynku kolejowych przewozów towarowych. Choć ładunki masowe nadal stanowią jego fundament, to intermodal ma coraz większy udział w rynku, a perspektywy jego rozwoju są optymistyczne i pozostają w związku z działaniami inwestycyjnymi i zarządczymi terminali kontenerowych portów morskich. By podtrzymać ten korzystny trend należy dążyć do skrócenia czasu przejazdu pociągów towarowych. Jednym z możliwych rozwiązań jest specjalizacja niektórych linii kolejowych i priorytetyzacja na nich ruchu towarowego – komentuje dla „RK” dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego. Należy spodziewać się dalszego wzrostu wskaźników przewozów intermodalnych z wykorzystaniem transportu kolejowego. Warto pamiętać, że już w październiku ma zostać otwarte drugie nabrzeże największego morskiego terminala kontenerowego w Polsce – DCT Gdańsk, który od strony lądu jest obecnie w ok. 1/3 obsługiwany koleją. Dzięki rozbudowie, roczna przepustowość DCT wzrośnie z obecnych ok. 1,5 mln do ok. 3 mln TEU rocznie. Z kolei w porcie w Gdyni kluczową inwestycją jest montaż obrotnicy, o średnicy 480 m, pozwalającej m.in. na obsługę kontenerowców o pojemności do ok. 10-12 tys. TEU. Obecnie terminale gdyńskie mogą obsługiwać jednostki o pojemności do 6-7 tys. TEU. Szacowany przez władze gdyńskiego portu termin oddania obrotnicy był już przekładany: obecnie przewidywany termin jej uruchomienia to koniec 2017 r. Wśród kluczowych inwestycji w infrastrukturę PKP PLK planowanych do zrealizowania w ramach unijnej perspektywy 2014-20 znajdują się m.in. modernizacje linii kluczowych dla przewozów towarowych i obsługi portów. Mowa tu m.in. o linii nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia) oraz o dalszych pracach na linii 273 (Wrocław – Kostrzyn – Szczecin, tzw. Nadodrzanka). Planowane są również inwestycję w infrastrukturę „stykową” pomiędzy siecią PKP PLK w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, a wewnętrzną infrastrukturą portową. Źródło: Rynek Infrastruktury

Komentarze