Tegoroczne berlińskie targi kolejowe InnoTrans pod znakiem technologii cyfrowej

Tegoroczne berlińskie targi kolejowe InnoTrans jeżeli nie zdominowała technologia cyfrowa, to rzucała się w oczy – w formie prezentacji i projektów. Ich emanacją są pierwsze bezzałogowe pociągi na świecie, jakie są eksploatowane w Norymberdze, San Francisco i Singapurze. Wysokie koszty takich technologii są równoważone przez zwiększone bezpieczeństwo, większą elastyczność dla operatorów oraz zmniejszone zużycie energii. W technologia cyfrowa i bardziej wydajne wykorzystanie ruchu pociągów umożliwia zwiększenie przepustowości linii kolejowych, przeważnie zatłoczonych na wszystkich węzłach, nawet o 50 proc. Ponadto instalacja komponentów i systemów, które używają technologii elektronicznych czujników do monitorowania procesów roboczych, pozwala na wymianę uszkodzonych części, przed wystąpieniem błędu w kierowaniu pociągiem, poważnej awarii wagonów, a nawet katastrofy. Systemy ITC w spedycji kolejowej umożliwiają śledzenie online ładunku, ale także uzyskiwania takich informacji dotyczących pociągu i wagonów, jak: pojemność, stan techniczny, odległość do krawędzi platformy, itp. Technologie cyfrowe są już dość silnie wprzęgnięte w usługi sprzedaży i rezerwacji biletów pasażerskich na kolei, umożliwiając operatorom na bardziej elastyczne działania, w tym marketingowe. „Koleje nadal znajdują się w czołówce innowacyjności” – oświadczył Alexander Dobrindt, federalny minister transportu i infrastruktury cyfrowej, podczas spotkania z liderami grup kolejowych w Berlinie. Natomiast zdaniem prezesa zarządu DB, Rüdigera Grube, technologia cyfrowa nie wprowadza na kolei rewolucji, ale ewolucję. Pewnym zgrzytem było przypomnienie podczas uroczystego otwarcia, że unijna inicjatywa wprowadzenia systemu ERTMS na kluczowych liniach w Europie, który miał być kamieniem milowym cyfryzacji, utyka. System ten wprowadzony został tylko niektórych tylko krajach i to na wybranych odcinkach. Kilka krajów uważa, że może wprowadzić system samodzielnie, unikając monopolu technologii, oferowanej przez 3-4 koncerny. Źródło: wnp.pl

Komentarze