W Szczecinie podpisana została wczoraj umowa na dostawę nowych ezt-ów dla województwa zachodniopomorskiego

W Szczecinie podpisana została dziś warta ćwierć miliarda złotych umowa na dostawę nowych ezt-ów dla województwa zachodniopomorskiego. 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych kosztować będzie ponad 250 mln zł. - Kilka lat temu podjęliśmy wielki plan modernizacji taboru kolejowego. Naszym celem było, aby regionalne połączenia kolejowe realizować w najnowocześniejszych, europejskich i światowych warunkach. Poświęciliśmy już na ten cel pół miliarda złotych, dziś podpisujemy kontrakt na kolejne ćwierć miliarda. I właśnie dzięki tej umowie, mogę powiedzieć, że ze słowa danego mieszkańcom Pomorza Zachodniego się wywiązałem. Po dostarczeniu 17 pociągów, w 2018 zakończy się proces modernizacji całego taboru, który obsługuje połączenia regionalne w naszym województwie - mówił marszałek Olgierd Geblewicz. Nowe jednostki będą też bardziej przyjazne rowerzystom. Zamiast 4 sztuk, zmieści się 10. – Intensywnie rozwijamy ścieżki rowerowe i chcemy połączyć to z łatwiejszy przewozem rowerów - podkreślał marszałek. - Pomorze Zachodnie jako pierwsze województwo w kraju będzie miało w 2018 wyłącznie nowy tabor. Także jako pierwsze zamówiło wraz z naszymi Impulsami symulator do nauki maszynistów. Gratuluję tej decyzji, bo zapewni lepsze wyszkolenie maszynistów – mówił Zbigniew Konieczek Prezes Zarządu Newag S.A., firmy, która dostarczy jednostki. W ramach zamówienia zakupionych zostanie 12 sztuk trzyczłonowych i 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetarg zakłada opcję zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 sztuk ezt-ów. Inwestycja w podstawowym zakresie zamówienia będzie obejmować 250 797 000 zł i w większości sfinansowana będzie z funduszy unijnych (poziom dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego może wynieść 85%). Pozostałe środki pochodzić będą z funduszu kolejowego i środków własnych Województwa. Nowo zakupione pojazdy pozwolą zabezpieczyć potrzeby taborowe Województwa i zostaną przeznaczone m.in. na relacje Poznań – Krzyż – Choszczno – Szczecin; Słupsk – Koszalin – Szczecin; Szczecin – Świnoujście oraz na zastąpienie starszego taboru na liniach Szczecin – Gryfino – Chojna – Kostrzyn; Szczecin – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski. Pojazdy będą spełniały wszystkie aktualne wymogi interoperacyjności TSI, jak również będą dostosowane do zabudowy urządzeń gwarantujących współpracę z Europejskim Systemem Sterowania Pociągów (ETCS 2). Już dziś Pomorze Zachodnie z flotą 48 pojazdów, dysponuje jednym z najnowocześniejszych taborów kolejowych w kraju. Zakup nowych ezt-ów jest ostatnim krokiem do tego, aby od 2018 roku województwo mogło obsługiwać całość połączeń kolejowych w regionie już wyłącznie nowoczesnymi pociągami – informuje Biuro Prasowe UMWZ. Źródło: Inforail

Komentarze