Część „tygrysów" Przewozów Regionalnych odstawiona

Duża część kursów Poznań – Łódź obsługiwana jest jednostkami EN57 bez przeprowadzonej modernizacji, choć umowa wieloletnia z województwami łódzkim i wielkopolskim przewidywała kursowanie tam wyłącznie jednostek EN57AL. PR Poznań musiał bowiem odstawić niemal połowę swoich „tygrysów”. Po roku od skierowania na trasę Łódź – Ostrów Wielkopolski – Poznań zmodernizowanych jednostek EN57, tzw. tygrysów, obsługują one tylko część połączeń tej relacji. Według pierwotnych zamierzeń wprowadzenie do ruchu pojazdów po kompleksowym remoncie miało podnieść komfort podróży na wszystkich kursach uruchamianych pomiędzy tymi miastami. Podobnie kształtuje się sytuacja na szeregu innych linii, na których przed rokiem Przewozy Regionalne wprowadziły do ruchu swoje nowocześniejsze pojazdy. Jaka jest przyczyna tego stanu? – Zmodernizowane EN57 serii AL są wykorzystywane zgodnie z założeniem do obsługi trasy z Łodzi do Poznania, jednakże w przypadkach wykonywania napraw gwarancyjnych lub przeglądu z zakresu P2 zarówno w przypadku taboru należącego do PR Łódź, jak i przypisanego do PR Poznań, możliwe jest użycie innego taboru niż wynikającego z umowy [z marszałkami województw – dop. kf], co wiąże się ze zmianą parametrów danego pociągu – mówiła nam w połowie miesiąca Anna Piotrowska, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału PR. Wydaje się jednak, że sytuacja jest poważniejsza, a braki taborowe – większe niż wynikałoby to wyłącznie z konieczności prowadzenia okresowych przeglądów. Jak potwierdził wczoraj Wielkopolski Oddział Przewozów Regionalnych, odstawiona jest bowiem niemal połowa utrzymywanych tam „tygrysów”. – Dysponujemy dziewięcioma pojazdami typu EN57AL. Obecnie w naszym oddziale eksploatowanych jest pięć czynnych jednostek „tygrys” – stwierdziła Justyna Grzesik, rzecznik prasowy oddziału. Przedstawicielka przewoźnika tłumaczy, że jest on zmuszony wyłączać z ruchu kolejne EN57AL zarówno ze względu na awarie, jak i na zdarzenia o charakterze losowym. – W październiku dwukrotnie doszło do potrącenia zwierzyny leśnej – wskazuje. – Pojazdy są wyłączane także na potrzeby przeglądów i napraw (np. przewody hamulcowe, pneumatyka), które przeprowadzane są na terenie Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Poznaniu i w Lesznie – dodaje. Wielkopolski oddział PR planowo wystawia zmodernizowane EN57 do obsługi tras do Ostrowa Wielkopolskiego, Kalisza i Łodzi oraz do Piły i Kołobrzegu. – Zgodnie z pięcioletnią umową PSC zawartą z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego już w 2018 r. przewozy będą realizowane wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem – przypomina Justyna Grzesik. Na razie jednak podróżni muszą liczyć się z koniecznością korzystania z jednostek przed modernizacją. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze