DB Cargo zmodernizuje tabor z powodów nowych dyrektyw UE

Nowe dyrektywy, które planuje wprowadzić Unia Europejska, bardzo poważnie odbiją się na przewoźnikach towarowych. Przede wszystkim w aspekcie finansowym. DB Cargo szacuje, że modernizacja taboru pochłonie w sumie 230 mln euro. Zgodnie z obecnymi założeniami, wagony do przewozów międzynarodowych powinny mieć wstawki kompozytowe i monobloki najpóźniej do końca 2021 r., a pozostałe do końca 2025 r. Wszystko w imię wygłuszania hałasu. To według unijnych urzędników rozwiązanie znacznie tańsze i prostsze do przeprowadzenia, niż np. obowiązkowa wymiana wagonów na pojazdy spełniające restrykcyjne normy emisji hałasu. Aktualnie Komisja Europejska pracuje nad poprawką do Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie dotyczącym hałasu (NOI TSI). – Prace mają być zakończone w pierwszej połowie 2017 roku. Wówczas to poznamy ostateczne założenia i będziemy mogli odnieść je do naszej działalności biznesowej – przekonuje Katarzyna Marciniak, rzecznik prasowy DB Cargo Polska. DB Cargo Polska jest częścią towarowego przewoźnika kolejowego w Europie DB Cargo AG, łączącego spółki kolejowych przewozów towarowych, należące do Deutsche Bahn. DB Cargo jest obecna niemal na wszystkich krajowych rynkach europejskich, od Hiszpanii po Rosję, od Szwecji po Włochy a od 2013 roku, również w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Polska filia firmy powstała w 2009 roku w wyniku przejęcia i połączenia małych oraz średnich firm, głównie z sektora usług przewozu węgla. Jeszcze do maja 2016 roku oficjalna nazwa spółki brzmiała DB Schenker Rail Polska, obecnie jest to DB Cargo Polska. Projekt montażu tzw. cichych hamulców koordynowany jest na poziomie całej grupy, dlatego trudno jest przewoźnikowi odpowiedzieć w kontekście inwestycji dotyczących tylko polskiego aspektu. – Do końca 2020 roku grupa DB Cargo zamierza przeprowadzić modernizację całego taboru, który użytkowany jest na terenie Niemiec. Dotyczy to również wagonów wykorzystywanych w ruchu transgranicznym, w tym z Polską – podkreśla Marciniak. Jak dodaje, do końca bieżącego roku połowa wagonów użytkowanych na terenie Niemiec będzie wyposażona w ciche hamulce. – Aktualnie ponad 26 tys. wagonów posiada już kompozytowe wkładki hamulcowe. Z końcem roku liczba ta wzrośnie do 32 tys. dodaje. Na tym jednak inwestycje się nie zakończą. – Do 2020 roku DB Cargo planuje zakup około 9 tys. nowych wagonów wyposażonych w technologię „K-pad” – zapowiada Marciniak. Jak zaznacza przewoźnik, cały program modernizacji taboru kolejowego ma kosztować grupę DB Cargo do 2020 roku dodatkowe 230 mln euro. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze