Eurostar modernizuje swój tabor

Velero E320
Eurostar, jedyny przewoźnik realizujący przewozy pasażerskie pociągami dużych prędkości między Europą Kontynentalną a Wyspami Brytyjskimi, modernizuje swój tabor. Wart ponad miliard funtów szterlingów program modernizacji obejmuje przebudowę dotychczas eksploatowanych składów, ale przede wszystkim zakup pociągów nowej generacji. Monopolista w przewozach pasażerskich pod kanałem La Manche, dzięki nowej generacji pociągów Eurostar, może rozwijać skrzydła i otwierać się na zupełnie nowe relacje. Sztywna siatka połączeń obejmująca dotychczas połączenia z Londynu do Paryża i Brukseli została niedawno rozszerzona o Lyon i Marsylię, a już wkrótce pociągi Eurostar dojadą bezpośrednio do Amsterdamu i Genewy. W ramach przyjętego w 2010 roku wartego 700 milionów funtów programu modernizacji i odnowy taboru spółki, zakupiono 10 pociągów z rodziny Velaro u niemieckiego producenta Siemens Mobility, a następnie kilka lat później kontrakt rozszerzono o kolejnych siedem składów. Model Velaro to jeden z najpopularniejszych i najnowocześniejszych pociągów dużych prędkości na świecie. Producent zbudował już prawie 500 pociągów w różnych wersjach, na zamówienia kolei niemieckich, chińskich, rosyjskich, hiszpańskich i tureckich. Wersja dla Eurostara to pociągi z górnej półki, o olbrzymiej mocy, spełniające rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa. Nowa generacja Velaro E320 (oznaczone też jako Class 374) są nieporównywalnie nowocześniejsze od pierwszej generacji Eurostar, czyli jednostek Class 373, produkcji francuskiego Alstomu. Velaro E320 to składy 16-wagonowe o całkowitej długości 400 metrów. Jednostki są przystosowane do pracy w trzech systemach napięcia: 1,5 kV DC, występującego we Francji i w Holandii, 3 kV DC (Belgia) oraz 25 kV AC, którym zasilane są linie dużych prędkości w Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii i Holandii. Możliwy jest upgrade jednostek dodatkowo do napięcia 15 kV AC, obowiązującego na liniach KDP w Niemczech. Napęd jest rozproszony na całej długości jednostki, a moc ciągła wynosi – bagatela – 16 MW, co czyni Velaro E320 pociągiem o największej mocy w Europie i drugim na świecie. Pociągi z rodziny Velaro konstruowane są do prędkości eksploatacyjnej 380 km/h. Eurostar zgodnie z zapotrzebowaniem zamówił wersję o maksymalnej prędkości 320 km/h. W odróżnieniu od poprzedniej generacji, Velaro E320 zostały zbudowane w skrajni europejskiej, która zaczęła obowiązywać na 100 proc. tras obsługiwanych przez przewoźnika, wraz z dociągnięciem linii dużych prędkości HS1 do samego Londynu. Składy poprzedniej generacji musiały spełniać wymagania dość ciasnej skrajni brytyjskiej, co czyniło je mniej przestronnymi. Velaro E320 spełniają najbardziej restrykcyjne normy bezpieczeństwa i wyposażone są w aż pięć pokładowych urządzeń kontroli ruchu: europejski (ERTMS – ETCS poziom 1 i 2), francuski (KVB), belgijski (TBL i MEMOR), holenderski (ATB) oraz TVM, stosowany we Francji na liniach dużych prędkości LGV. Malatura pociągów i stylizacja wnętrz są tożsame z nowym brandingiem spółki. Wystrój przestrzeni pasażerskiej został zaprojektowany przez słynne włoskie biuro projektowe Pininfarina. Pociągi dysponują 894 miejscami do siedzenia w trzech klasach, co czyni je najbardziej pojemnymi pociągami dużych prędkości w Europie. W stosunku do poprzedniej generacji Eurostar, zabierających na pokład 750 pasażerów, liczba miejsc została zwiększona o 20 proc. Najwięcej, bo aż 672 miejsc, jest w klasie Standard, czyli odpowiedniku klasy drugiej. Klasa Premier (1 klasa) oferuje 218 miejsc do siedzenia, a najdroższa klasa Business tylko cztery miejsca. Wagony klasy Standard od numeru 4 do 13 mają po 76 miejsc do siedzenia w bezprzedziałowym układzie 2 x 2. Fotele tej klasy wykonano z materiału i utrzymane są w ciemnej kolorystyce. Eurostar uruchamia codziennie kilkanaście pociągów z Londynu do Paryża i Brukseli. Uzupełnieniem oferty są nieregularne połączenia do Lyonu, Marsylii i alpejskiej miejscowości Bourg St. Maurice. W relacji Londyn – Paryż w zależności od dnia tygodnia uruchamianych jest od 13 do 16 par pociągów, kursujących co 30 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu i co 60 minut poza szczytem. Czas przejazdu trasą liczącą 491 km wynosi od 2 godzin i 16 minut do 2 godzin i 25 minut. Między Londynem a Brukselą (373 km) kursuje od 8 do 10 par Eurostarów w godzinnym takcie z czasem przejazdu od 2 godzin do 2 godzin i 10 minut. Nowe jednostki Velaro E320 w rozkładzie jazdy na 2016 rok obsługują wyłącznie relację Londyn – Paryż. Już w przyszłym roku po skompletowaniu wszystkich 17 nowych pociągów Eurostar rozszerzy swoją siatkę połączeń o nowe kraje – Holandię i Szwajcarię. Wówczas Velaro E320 obsłużą bezpośrednie relacje z Londynu do Amsterdamu i Genewy, ponadto będą kursować na przemian ze starymi składami do Brukseli. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze