Hiszpanie opracują projekt modernizacji linii regionalnych na Śląsku

Zakończył się przetarg PKP PLK na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu rewitalizacji linii Bronów – Skoczów – Goleszów – Wisła/Cieszyn. Inwestycja będzie finansowana z RPO województwa śląskiego i obejmie linie nr 694/157/190/191. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce” umieszczono w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Przedmiotem analiz studialnych są linie kolejowe nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce z infrastrukturą towarzyszącą. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinku Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce, przy czym prędkość maksymalna pociągów wynosi tu od 40 do 60 km/h. W 2013 r. odcinki linii nr 190 Skoczów – Bielsko-Biała i Goleszów – Cieszyn znalazły się na liście linii przeznaczonych do likwidacji. W 2015 r. województwo śląskie zapowiedziało, że odcinek Skoczów – Goleszów – Cieszyn przeznaczono do rewitalizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. W tym roku PKP PLK rozpisały przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla tego zadania. Udział w nim wzięło dziesięć podmiotów. Cena odgrywała w tym przetargu najmniejszą rolę. Jej udział w ocenie wynosił zaledwie 40%, z kolei wartości techniczne wyceniono na 60%. Po analizie ofert wykonawcą zadania zostało hiszpańskie konsorcjum IDOM Inżynieria – z którymi PKP PLK podpisała już umowę. Kwota jaką zaproponował oferent wyniosła 2,247 mln zł brutto. Zamawiający przeznaczył na to zadanie budżet o wartości 3,075 mln zł brutto. Czas realizacji zadania przewidziano na 495 dni. Konsorcjum ma przygotować teraz trzy warianty dokumentu. Pierwszy wariant ograniczonego zakresu zakładać ma uzyskanie prędkości wynikającej z istniejącej geometrii linii kolejowej, bez wykraczania poza istniejące budowle ziemne, jednak nie mniej niż 60 km/h i nie więcej niż 120 km/h; ewentualny ruch pociągów towarowych zakłada się jedynie na odcinkach Skoczów – Chybie/ Bronów, prędkość dla pociągów towarowych generalnie ma wynosić nie mniej niż 60 km/h. W kolejnym wariancie wykonawca ma przyjąć rozwiązanie polegające na budowie Lokalnego Centrum Sterowania (LCS), obejmującego stacje Ustroń, Ustroń Polana, Wisła Uzdrowisko, Wisła Głębce, przy częściowym wykorzystaniu istniejących, przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Trzeci wariant zakładać zaś ma kompleksową przebudowę linii. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze