Intermodal i przewozy za granicą siłą napędową PKP Cargo

Po trzech kwartałach 2016 r. przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 3 214 mln zł, a EBITDA 346 mln zł. Spółka od kwietnia br. sukcesywnie zwiększa udziały w rynku, znacznie poprawiła wyniki w transporcie intermodalnym i otworzyła kolejny etap perspektywicznej współpracy z partnerami chińskimi w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. W ciągu III kwartałów 2016 r. Grupa PKP Cargo przewiozła 80,9 mln ton towarów (-4% rdr) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 20,8 mld tkm (-4% rdr). Jednocześnie jej udział w rynku we wrześniu br. wyniósł 52,4% wg pracy przewozowej i był to wynik o 3,2 p.p. lepszy niż w kwietniu tego roku. To jasno pokazuje, że spółce udało się odwrócić niekorzystny dla niej trend z początku tego roku. Udział w rynku wg przewiezionej masy we wrześniu br. wyniósł 45%. Przewozy realizowało pięć podmiotów z Grupy PKP Cargo: PKP Cargo, spółka PKP Cargo Service oraz trzech przewoźników wchodzących w skład należącej do PKP Cargo Grupy AWT, działających w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. – PKP Cargo to perspektywiczna firma z dużym potencjałem, który chcemy coraz lepiej wykorzystywać, operując na bardzo trudnym, konkurencyjnym rynku. Wprowadzone zmiany funkcjonowania spółki i rezygnacja z pionowego modelu zarządzania już przynoszą efekty. Zarządzanie obszarowe jest znacznie bardziej efektywne dla spółki specjalizującej się w przewozach kolejowych, czego wyniki za trzeci kwartał są najlepszym dowodem. Co miesiąc systematycznie poprawiamy nasz udział w rynku i wygrywamy wszystkie największe przetargi – podkreśla Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP Cargo.– Koncentrujemy się na utrzymaniu pozycji lidera w kraju oraz rozwijaniu działalności w Europie Środkowo-Wschodniej. Cały czas dostosowujemy się do oczekiwań i potrzeb naszych obecnych i przyszłych klientów oraz wykorzystujemy szansę, jaką bez wątpienia jest idea Nowego Jedwabnego Szlaku – dodaje prezes Libiszewski. Dla PKP Cargo wzmocnienie relacji handlowych z Państwem Środka stało się jednym z ważnych impulsów rozwojowych. – Szukamy partnerów za granicą, żeby nasz tabor w jeszcze większym stopniu był wykorzystywany także poza Polską, na dłuższych trasach. Prowadzimy rozmowy na temat zaktywizowania przewozów między portami Adriatyku, Bałtyku i Morza Czarnego. Podczas ostatniej wizyty w Chinach odbyliśmy spotkania biznesowe w kilku dużych prowincjach. Rewizyta nastąpiła w tym tygodniu - gościliśmy u nas przedstawicieli prowincji Xinjiang, ze stolicą w Urumqui, w której powstaje strategiczny dla Nowego Jedwabnego Szlaku suchy port kontenerowy. Podpisaliśmy memorandum, które otwiera przed PKP Cargo nowe możliwości współpracy z chińskimi partnerami. Jestem przekonany, że jest ona perspektywiczna nie tylko dla naszej spółki, ale dla całej polskiej gospodarki – dodaje prezes Libiszewski. Spółka systematycznie zwiększa przewozy za granicą. W III kwartale 2016 roku przewozy te pod względem pracy przewozowej wzrosły w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku o 26%. Na przewozy PKP Cargo wpływ miały ogólne warunki makroekonomiczne i niższy niż zakładano wzrost gospodarczy, co przełożyło się na trudne warunki rynkowe. W szczególności było to osłabienie budownictwa infrastrukturalnego, mniejszy popyt na przewozy podstawowych materiałów budowlanych (tłucznia, kamieni i piasku) oraz słaba koniunktura popytu na węgiel kamienny, w tym w eksporcie. Rynek przewozów kolejowych w Polsce za dziewięć miesięcy br. zmniejszył się w stosunku do analogicznego okresu 2015 r. roku o 1,9%. Przychody operacyjne Grupy PKP Cargo w III kwartale wyniosły 1091 mln zł (-10% rdr), przy kosztach operacyjnych na poziomie 1 083 mln zł (-3% rdr). Wynik EBITDA wyniósł 154 mln zł (-30%). Po III kwartałach 2016 r. wyniki kształtowały się następująco: przychody z działalności operacyjnej 3 214 mln zł (2%rdr), koszty działalności operacyjnej 3 303 mln zł (12%rdr), EBITDA 346 mln zł (-36% rdr), zysk netto -116 mln zł. Grupa ma zapewnione źródła finansowania rozwoju. PKP Cargo ma dostęp do ponad 1,7 mld zł środków na inwestycje, z czego ponad 162 mln zł stanowi gotówka. Pozostała część to linie kredytowe gwarantowane m.in. przez Bank Gospodarstwa Krajowego, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz banki komercyjne. Źródlo: Kurier Kolejowy

Komentarze