Koleje Ukraińskie wydzielą ze swoich struktur spółkę pasażerską

Reforma przewozów pasażerskich na Ukrainie rozpocznie się 1 stycznia 2017 r. i zostanie przeprowadzona w kilku etapach – informuje portal Wschodnik.pl. Koleje Ukraińskie, czyli Ukrzaliznytsia (UZ), jest monopolistą w przewozach kolejowych u naszego wschodniego sąsiada. W jednym przedsiębiorstwie skupione są przewozy pasażerskie, przewozy towarowe oraz zarządzanie infrastrukturą. Jedyny podział jaki funkcjonuje w UZ opiera się na regionalizacji. I tak w skład Kolei Ukraińskich wchodzi Kolej Doniecka, Kolej Lwowska, Kolej Odeska, Kolej Południowa, Kolej Południowo-Zachodnia oraz Kolej Przydnieprowska. W najbliższych latach to się zmieni a reforma najprawdopodobniej przebiegnie zgodnie z wzorcem europejskim, w którym za transport ludzi, transport towarów oraz udostępnianie infrastruktury odpowiadają różne podmioty. Mogą funkcjonować w ramach jednej grupy, ale jako oddzielne spółki. Siergiej Michalczuk członek zarządu Ukrzaliznytsia zapowiada, że już na początku stycznia 2017 r. władze UZ zatwierdzą skład kierownictwa tzw. Kompanii Pasażerskiej i określą jego obowiązki. To będzie pierwszy etap tworzenia spółki pasażerskiej, która rozpocznie działalność operacyjną na bazie Kolei Południowo-Zachodniej. W następnych etapach Kompania Pasażerska będzie przejmować aktywa pasażerskie od pozostałych pięciu kolei regionalnych i zacznie je integrować. Konsolidacja zakończy się do końca czerwca przyszłego roku. Kolejnym krokiem będzie reorganizacja wewnętrzna spółki. Stworzone zostaną jednostki, które otrzymają ściśle określone obowiązki np. eksploatacyjne, utrzymaniowe, remontowe, itd. Powstaną też struktury zajmujące się sprzedażą, marketingiem oraz dochodami niezwiązanymi bezpośrednio z działalnością operacyjną. Ten etap restrukturyzacji potrwa do końca 2017 r. Następne 2-3 lata działalności, do 2020 r. będą poświęcone dalszej konsolidacji i wypracowaniu takiego modelu biznesowego, który umożliwi utworzenie spółki akcyjnej pod nazwą Kompania Pasażerska. – Zależnej od UZ – wyjaśnia Michalczuk. Głównym celem wydzielenia przewozów pasażerskich jest likwidacja szkodliwych praktyk polegających na subsydiowaniu przewozów pasażerskich z zysków sektora towarowego. Zamiast modernizować lokomotywy i kupować wagony, towarowa część UZ przeznacza dużą część wypracowanych środków na pokrycie strat ponoszonych przez przewozy osobowe, gdyż kolej pasażerska ma wyjątkowo mało połączeń przynoszących zysk. Wcześniej były one zazwyczaj związane z obszarem krymskim, gdzie obserwowano duży przepływ ludzi. – Podział jest konieczny, żeby zrozumieć, jakie dochody i jakie koszty generuje każda z firm, każdy z tych obszarów – mówi Sergiej Wowk, dyrektor Centrum Strategii Transportowych. Szacuje się, że przewozy pasażerskie generują straty w wysokości 7 miliardów hrywien rocznie. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze